سال انتشار: ۱۳۸۱

محل انتشار: پنجمین کنفرانس ملی مهندسی ساخت و تولید

تعداد صفحات: ۱۱

نویسنده(ها):

احمد عاصم پور – دانشکده مهندسی مکانیک – دانشگاه صنعتی شریف

چکیده:

با بکارگیری ورق آلومینیوم از نوع AA5754 یک مجموعه درب موتور خودرو ساخته شد. در مقایسه با مجموعه فولادی مشابه، حدودا ۴۰% در وزن کل مجموعه صرفه جویی به عمل آمد. در انتخاب ضخامت ورق آلومینیومی، با مرجع قرار دادن سفتی پیچشی مجموعه فولادی، از محاسبات اجزاء محدود استفاده به عمل آمد. در پرسکاری قطعات از قالب های چدنی موجود که قبلا برای تولید قطعه فولادی ساخته شده بودند پس از انجام اصلاحات استفاده به عمل آمد. تفاوت ضخامت و همچنین تفاوت رفتار مکانیکی بین آلومینیوم و فولاد در اصلاحات قالب لحاظ شدند. در مرحله Tryout با بهره گیری از نرم افزار Pam-Stamp شرایط بهینه برای پرس کاری قطعات آلومینیومی حاصل شدند. در این فرایند نتایج کمی و کیفی خاصی در شکل دهی ورق آلومینیوم به دست آمدند. با آزمایشات انجام شده بر دو مجموعه درب موتور از جنس فولاد و آلومینیوم نتیجه به عمل آمد که قطعه آلومینیومی از سفتی مناسب تری در مقایسه با قطعه فولادی مشابه برخوردار است.