سال انتشار: ۱۳۸۵

محل انتشار: اولین همایش بین المللی مقاوم سازی لرزه ای

تعداد صفحات: ۸

نویسنده(ها):

فاطمه رحمانیان –
ایمان بارانی –

چکیده:

همواره در ایران دغدغه کیفیت در بخش ساختمان وجود داشته و پس از هر زلزله بیشتر مورد توجه قرار می گیرد. از مهمترین راهکارهای تضمین کیفیت ساختمان حضور شرکت های بیمه در این عرصه بوده که با این وجود تاکنون اقدام قابل توجهی در این راستا صورت نگرفته است . متاسفانه در حال حاضر نگرش حاکم بر زلزله ، قبول خسارت و در مورد بیمه آن نیز ، دیدگاه فقط دیدگاه جبران خسارت می باشد. این مسئله بدون توجه به نقش موثر بیمه در جهت اصلاح شرایط ساخت و ساز و تشویق به بهسازی لرزه ای سازه ها می باشد. واین در حالیست که بیمه زلزله ، علاوه بر جبران خسارت های ناشی از زمین لرزه، عاملی موثر در جهت ساخت وساز صحیح و ایمن خواهد بود. بیمه با ارائه یک قرارداد ، مسئولیت طرف های درگیر در صنعت ساخت و ساز را مقرر و با ارائه بیمه کیفیت آن را تضمین می سازد. در واقع نقش بیمه تامین آسودگی خیال برای افراد مسئول در پروژه و در نهایت تامین آسایش برای ساکنین می باشد. از سوی دیگر کیفیت سازه ، یکی از مهمترین فاکتور ها در تعیین نرخ بیمه میباشد و فرسودگی اکثر ساختمان ها شرکت های بیمه را با چالشی بزرگ در زمینه تعیین حق بیمه و تعهدات آن روبرو می سازد. در این مقاله ، ابتداقرارداد های بیمه زلزله و مدلهای متداول آن در دنیا معرفی شده و در ادامه توسعه صنعت بیمه در صنعت ساختمان وبه تبع آن تاثیرات آن در جهت تضمین کیفیت مورد بررسی قرار گرفته است . سپس نحوه تعیین آسیب پذیری سازه ها ،تعیین حق بیمه و همچنین تعهدات طرفین ارائه شده و در نهایت پیشنهاداتی عملی جهت توسعه بیمه تضمین کیفیت ساختمان و حمایت از بهسازی لرزه ای مطرح گردیده است.