سال انتشار: ۱۳۸۶

محل انتشار: نخستین کنفرانس بین المللی مدیریت زنجیره ی تامین و سیستم های اطلاعات

تعداد صفحات: ۱۸

نویسنده(ها):

عیسی نخعی – عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس
سیدمحسن بیاتی – دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه الغدیر تبریز

چکیده:

در این مقاله سعی می‌کنیم که اثرات استراتژی به اشتراک‌گذاری اطلاعات را بر روی کارایی زنجیره‌ی تأمین بررسی کنیم. در ابتدا چهار استفاده‌ی کلی از استراتژی به اشتراک‌گذاری اطلاعات را در زنجیره‌ی تأمین در حالتی که یک محصول تولید می‌شود را بررسی می‌کنیم:
۱) استفاده از به اشتراک‌گذاری اطلاعات در حالتی که در هر مرحله از زنجیره‌ی تأمین به صورت خیلی سریع از تغییرات تقاضا در مراحل بالای زنجیره‌ی تأمین آگاه می‌شویم.
۲) استفاده از به اشتراک‌گذاری اطلاعات در جایی که در هر مرحله اطلاعات کاملی از تقاضای مصرف‌کننده وجود دارد.
۳) نگهداری اطلاعات حاصل از به اشتراک‌گذاری اطلاعات به طوری که در هر مرحله سطح موجودی به میزان تقاضای سطوح بالاتر زنجیره‌ی تأمین وابسته است.
۴) انتقال اطلاعات حاصل از به اشتراک‌گذاری اطلاعات در جایی که انتقال اطلاعات در هر مرحله به سطح بالاتری از زنجیره‌ی تأمین وابسته است.
این نتایج نشان می‌دهد که به اشتراک‌گذاری اطلاعات کارایی زنجیره‌ی تأمین را به صورت کل هزینه‌های موجودی و کاهش تغییرات نرخ تقاضا بهبود می‌دهد، و همچنین استراتژی‌های مختلف زنجیره‌ی تأمین را مطالعه می‌کنیم و تأثیرات مختلف این تغییرات را بر روی کارایی اندازه‌گیری می‌کنیم و نشان می‌دهیم، که برترین حالت وقتی است که تغییرات تقاضا زیاد می‌باشد. سپس به اشتراک‌گذاری اطلاعات را به دو بخش تقسیم می‌کنیم که یک قسمت آن در سیاست به اشتراک‌گذاری اطلاعات تقاضا در شبکه‌ی توزیع استفاده می‌شود و بخش دیگر در سیاست به اشتراک‌گذاری اطلاعات موجودی در شبکه‌ی تأمین و تعیین این که استراتژی بهتر برای بهبود کارایی کلی در زنجیره‌ی تأمین و تولید بر حسب تقاضای مشتری در جایی که تغییرات تقاضا زیاد است کدام استراتژی است.