سال انتشار: ۱۳۸۶

محل انتشار: همایش منطقه ای جایگاه تکنولوژی آموزشی در نظام تعلیم و تربیت

تعداد صفحات: ۲۰

نویسنده(ها):

شهلا قربانی – دبیر و کار شناس ارشد تکنولوژی آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه

چکیده:

پدیده نوی فناوری اطلاعات – ارتباطات و تأثیری که بر جنبه های گوناگون زندگی گذاشته است ، به منظور برخی تحولات بنیادی در روابط جوامع بشری منجر شده است . این پدیده با سرعتی چشمگیر خواسته های بشر را تحت تأثیر قرار داده و نیازی های جدیدی را به وجود آورده است . توسعه روز افزون افزار های مبتنی بر این فناوری ها و سرعت فراوان تطبیق آن با نیازمندی های انسان موجب شده تا شکل جدیدی از محیط یادگیری تعاملی ، خلاق ، فعال و فراگیر ایجاد شود ، به نحوی که همه افراد قادرند در هر کجا و هر زمان به اطلاعات مورد نیاز خود دست یابند. توسعه فناوری ها به حدی است که نمی توان از تأثیر آن در بخش آموزش و پرورش چشم پوشی کرد . این فناوری اطلاعات در نظام آموزش و پرورش در واقع تأثیری مثبت و چشمگیر داشته و این نظام را متحول نموده ، در این مقاله سعی شده که به تمام تحولات در نظام آموزش و پرورش توجه شود از کلاس درس شروع تا آخرین نفر مؤثر در آموزش و یاد گیری ، و تغییر در تمام بعد های آموزشی و افراد ذینفع آن ، اینکه این نظام باید تعادلی میان ثبات و تغییر در جامعه باشد . به تحول فناوری اطلاعات در پاکستان که به عنوان یک کشور در حال توسعه می باشد به تحقیقی که در آمریکا انجام شده و تأثیراتی که استفاده از فناوری در آموزش و پرورش داشته پرداختیم و اینکه ارزشیابی از فناوری اطلاعات خصوصا در زمینه تدریس به عمل آید و چه زمانی تلفیق فناوری در مدارس چه زمانی به وقوع می پیوندد و به شرایط تلفیق فناوری در کلاس اشاره نمودیم عوامل مؤثر در به کارگیری ICT در آموزش و پرورش را بیان نمودیم و اینکه عناصر خط مشی ها ملی در زمینه فناوری چیست ؟ رئوس برنامه های عمده فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش و پرورش از نظر پرفسور فضل الله اشاره ایی نمودیم و در آخر پنج اشتباه در استفاده از آموزش الکترونیکی پرداختیم که چه خوبست مورد توجه آموزش و پرورش قرار گیرد.