سال انتشار: ۱۳۸۲

محل انتشار: ششمین کنفرانس بین المللی مهندسی عمران

تعداد صفحات: ۶

نویسنده(ها):

محمد کرمی نژاد – دانشیار بخش مهندسی مواد دانشگاه شهید باهنر کرمان
علی اکبر مقصودی – استادیار بخش مهندسی عمران دانشگاه شهید باهنر کرمان
اکبر سخائی – دانشجوی کارشناسی ارشد بخش مهندسی مواد دانشگاه شهید باهنر کرمان
فاطمه بقایی راوری – کارشناس ارشد مرکز تحقیقات بخش مهندسی مواد دانشگاه شهید باهنر کرمان

چکیده:

در دنیا سالانه مخارج سنگینی جهت تعمیر سازه های بتنی که در اثر نفوذ عوامل خورنده ازجمله یون کلر به داخل بتن و خوردگی های حاصل از آنها صورت می گیرد هزینه می شود. به منظور جلوگیری از چنین مخارج سنگینی می توان در ساخت و سازهای بتنی از قبیل تاسیسات بتنی، سازه های هیدرولیکی، پل های بتنی، سکوهای دریائی و…که امکان خوردگی میلگردها در آنها زیادهست، از انواع پوششهای مجاز بر روی میلگردها قبل از قرارگرفتن در بتن استفاده کرد. گروه اول پوشش ٤٠ میکرونی از فلز روی بطریقه (i در تحقیق حاضر ابتدا میلگردهای فولادی به دو صورت پوشش داده شده، سپس میلگردها در قالب ( zinc rich ) گروه دوم پودر روی همراه با چسب اپوکسی (ii الکتروپلیتینگ و صورت گرفته است. بعد از باز ( NSC ) های استاندارد قرار داده شده و عملیات بتن ریزی با طرح اختلاط بتن معمولی ( G109-92 /ASTM) کردن قالب ها، نمونه ها به مدت ١٠ روز در شرایط غرقاب عمل آوری و سپس براساس استاندارد اطراف نمونه های بتنی (غیر از سطح بالا و پایین آن) با چسب اپوکسی پوشش داده شده و با تعبیه مخزن حاوی آب نمک ٥% در سطح نمونه ها عملیات آبگیری انجام شده و اندازه گیری خوردگی میلگردها در فواصلمانی مختلف صورت گرفته است. به منظور مقایسه نقش پوششی روی بر میلگردها همچنین تعدادی نمونه شاهد بتن معمولی با شرایط یکسان و بدون هیچگونه پوششی بر میلگردها نیز ساخته و در سنین مشابه میزان خوردگی اندازه گیری شده است. بررسی نتایج نشان از کاهش خوردگی میلگردهای دارای پوشش روی نسبت به میلگردهای بدون پوشش را دارد