مقاله تاثير يادگيري فني بر توسعه فن آوري هاي انرژي هاي تجديدپذير در بخش برق ايران در شرايط اختلالات قيمت انرژي که چکیده‌ی آن در زیر آورده شده است، در تابستان ۱۳۸۸ در مطالعات‌ اقتصاد انرژي‌ از صفحه ۱۳۷ تا ۱۶۰ منتشر شده است.
نام: تاثير يادگيري فني بر توسعه فن آوري هاي انرژي هاي تجديدپذير در بخش برق ايران در شرايط اختلالات قيمت انرژي
این مقاله دارای ۲۴ صفحه می‌باشد، که برای تهیه‌ی آن می‌توانید بر روی گزینه‌ی خرید مقاله کلیک کنید.
کلمات مرتبط / کلیدی:
مقاله يادگيري فني
مقاله يادگيري از طريق تجربه
مقاله مدل هاي پايين به بالا
مقاله مدل مارکال
مقاله انرژي هاي تجدير پذير

نویسنده(ها):
جناب آقای / سرکار خانم: شريفي علي مراد
جناب آقای / سرکار خانم: آقايي كيومرث
جناب آقای / سرکار خانم: صادقي شاهداني مهدي
جناب آقای / سرکار خانم: دلالي اصفهاني رحيم
جناب آقای / سرکار خانم: شوال پورآراني سعيد

چکیده و خلاصه‌ای از مقاله:
يکي از عوامل موثر در حرکت به سمت توسعه پايدار، توسعه سيستم هاي انرژي کم هزينه، مطمئن و سازگار با محيط زيست است. نيل به اين اهداف، به نوآوري در فن آوري هاي بخش انرژي و ظهور فن آوري هاي جديد سازگار با محيط زيست نيازمند است. فرآيند يادگيري فني و مفهوم منحني يادگيري، مي تواند مبناي مناسبي براي تحليل تغييرات فني در بخش انرژي باشد. هدف اين مطالعه، بررسي تاثير يادگيري فني بر سهم و جايگاه انرژي هاي تجديد پذير، به ويژه انرژي بادي و خورشيدي در توليد برق کشور در شرايط يارانه اي بودن قيمت هاي انرژي و در صورت حذف يارانه هاست. در اين راستا، بخش برق کشور در قالب يک «سيستم مرجع انرژي» و با استفاده از مدل برنامه ريزي انرژي «مارکال»، مدل سازي شده است. نتايج اجراي مدل نشان مي دهد که اگر چه يادگيري فني تاثير چشم گير و قابل ملاحظه اي بر سهم فن آوري هاي انرژي تجديد پذير در صنعت برق ايران دارد، اما اختلالات قيمتي ناشي از دخالت دولت در مکانيزم قيمت گذاري سبب مي شود علي رغم فرض وجود يادگيري، فني هم چنان فن آوري هاي تجديد پذير، فاقد توان رقابت با ساير فن آوري هاي رايج در بازار باشند.