سال انتشار: ۱۳۸۶

محل انتشار: سومین همایش زمین شناسی کاربردی و محیط زیست

تعداد صفحات: ۹

نویسنده(ها):

وحید آین – عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر
مهدی کلانتری – کارشناس ارشد راه وترابری – سازمان مهندسی وعمران شهر تهران
اعظم نیک زاده قره آغاجی – مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرقدس، شهریار

چکیده:

سالانه ۲/۵ میلیون تن آسفالت توسط شهرداری تهران مصرف میشود . تولید و پخش این آسفالت در تمامی مراحل با مصرف انرژی همراه است . تهیه و تولیدمصالح سنگدانه ای در معادن که با استفاده از ماشین آلات سنگین و سنگ شکنها صورت میگیرد، مصرف سوخت و برق و تخریب محیط زیست را در بر دارد .
تهیه وتولید قیر از نفت و ترکیبات مختلف نیز با مصرف سوختهای فسیلی همراه است . تهیه آسفالت از سنگدانه و مواد قیری در کارخانه های قدیمی آسفالت باعث آلودگی محیط زیست میشود . پخش آسفالت با فینیشر و رگلاژ و تراکم آن با مصرف گازوئیل ، تولید دود و گازهای آلاینده همراه است . روسازی ساخته شده با شرایط فوق نیاز به نگهداری و بهسازی و بازسازی دارد ، استفاده ازروشهای سنتی در نوع خودتولید آلودگی وتخریب محیط زیست را به شکل مضاعف در بر دارد . بازیافت سرد می تواند بسیاری از انواع خرابیها و آسیب دیدگیها ی سطح ی و سازه ای روسازی را با استفاده ازمصالح سنگی و مواد قیری روسازی موجود و صرفه جویی عمده در مصرف انرژی و حفظ منابع طبیعی ،اصلاح وتقویت کند ونهایتا موجب کاهش هزینه کلی بهسازی میشود . حفظ منابع طبیعی از طریق استفاده مجدد از مصالح ،کاهش و جلوگیری از آلودگی محی ط زیست، صرفه جویی در مصرف انرژی ، کاهش نیاز به ماشین آلات سنگین و نیمه سنگین، عدم نیاز به محل تخلیه و انبار کردن مواد زائد، کاهش دفعات عملیات اجرائی جهت نگهداری راه ازمزایای بازیافت سردکارخانه ای و درجا هستندکه در این مقاله مورد تحلیل قرار گرفته اند .
بهسازی بزرگراه شهید بابائی که از بزرگراههای پرترافیک تهران است به روش بازیافت سردکارخانه ای در اوائل سال ۱۳۸۶ شروع گردید . این مقاله تاثیرات مثبت این روش بهسازی را از دیدگاه صرفه جوئی در مصرف انرژی و حفظ محیط زیست و منابع طبیعی در یکی از قطعات بزرگراه بابائی مورد واکاوی قرار میدهد .