سال انتشار: ۱۳۸۷

محل انتشار: پنجمین کنفرانس بین المللی مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات

تعداد صفحات: ۹

نویسنده(ها):

نفیسه صابری – دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات دانشگاه تربیت مدرس
مهدی سمیع – عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات مخابرات ایران

چکیده:

هرزنامه از سال ۱۹۷۵ گریبانگیر جوامع الکترونیک بوده ولی آزار آن از بدو شکل گیری تجارت الکترونیک و سیل ارسال پیامهای تبلیغاتی شدت گرفته است هرزنامه مشکلی است که از ترکیبی از شرایط فنی، اقتصادی و ا جتماعی ناشی می شود یکی از جاذبه های پست الکترونیک هزینه بسیار پایین ارسال آن است و تا هنگامیکه افراد به هرزنامه ها پاسخ می دهند هرزنامه نویسها می توانند به اهداف خود برسند با وجود این شرایط نبرد در برابر هرزنامه بعلت افزایش روندگسترش تجارت الکترونیک یک جنگ طولانی خواهد بود هیچ ابزار یا تکنیک واحدی قادر به مغلوب ساختن هرزنامه نخواهد بود که بالاجبار بایستی به تعادلی بین میزان هرزنامه های ارسالی و حفظ حریم شخصی و رعایت مسائل قانونی دراین حوزه برسیم. دراین نوشتار که در آزمایشگاه آپا در دانشگاه تربیت مدرس صورت پذیرفته است سعی شده تا با ادغام مباحث نظری تجارت الکترونیک و قوانین حاکم بر آن از یک طرف و مباحث فنی فیلترینگ از طرف دیگر به معرفی فیلترهای موثر در کاهش تبعات هرزنامه و ضد هرزنامه ها بر تجارت الکترونیک پرداخته و معرف روشی برای توسعه روند بازار الکترونیکی بعنوان قلب تپنده تجارت الکترونیک باشیم.