سال انتشار: ۱۳۸۶

محل انتشار: دومین همایش سراسری طب اورژانس

تعداد صفحات: ۲

نویسنده(ها):

فرح عزیزی – کارشناس ارشد پرستاری مدیریت اطفال
محمدعلی حسینی – عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ، گروه پرستاری
محمد رهگذر – عضؤ هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ، گروه آمار و کامپیوتر
محسن پازوکی – مسئول ستاد ساماندهی اورژانس های تامین اجتماعی

چکیده:

بخش اورژانس یکی از مهمترین بخش های بیمارستان می باشد . در بخش اورژانس بین مدت زمان انتظار برای دریافت خدمات و وضعیت نهائی بیمار ، ارتباط وجود دارد .در سال های اخیر پیشرفت زیاید جهت درمان این بیماران انجام شده است اما کارایی این درمان ها به میزان زیادی به عامل زیمان بستگی دارد . بررسی زمان انتظار برای دریافت خدمات بیماران یک شاخص مهم برای ارزیابی کارایی بخش های اورژانس می باشد.
روش بررسی:
پژوهش حاضر یک پژوهش نیمه تجربی است که با هدف بررسی اثر سیستم تریاژ بر میزان رضایتمندی و مدت زمان انتظار دریافت خدمات درمانی بیماران مراجعه کننده به اورژانسبیمارستان شهید رجائی کرج در سل ۱۳۸۵ انجام شده است. در این تحقیق در مارحل قبل و بعد از استقرار سیستم تریاژ ، میزان رضایتمندی و مدت زمان انتظار جهت دریافت خدمات درمانی مراجعه کنندگان ،مورد مقایسه قرار گرفت و تاثیر سیستم تریاژ بر دو متغیر فوق بررسی شد.
تعداد ۳۰۰ بیمار بعنوان گروه کنترل که تریاژ نشده اند و تعداد ۳۰۰ بیمار به عنوان گروه مداخله که تریاژ دریافتکرده اند با روش مبتنی بر هدف انتخاب شدند. داده های پژوهش توسط یک فرم مشخصات دموگرافیک و رضایتمندی و یک فرم ثبت زمان جمع آوری شد.داده ها در این پژوهش از طریق مصاحبه و ثبت مشاهدات جمع آوری شد. اعتبار ابزار از طریق اعتبار محتوا و پایایی آن از طریق سنجش بین مشاهده گران تعیین شد.
نتایج:
نتنایج نشان داد که تفاوت بین دو گروه ، معنی دار و میزان رضایتمندی افزایش یافته است.
همچنین میانگین زمان انتظار جهت دریافت درمانی بعد از استقرار سیستم تریاژ ، کاهش یافته است.(۵۱/۸ دقیقه در مقابل ۶۹/۱۰ دقیقه) . استقرار مطلوب سیستم تریاژ می تواند مدت زما انتظار بیماران را تا حد چشمگیری کاهش و میزان رضایتمندی بیماران را افزایش دهد.