سال انتشار: ۱۳۸۶

محل انتشار: پنجمین کنفرانس بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله

تعداد صفحات: ۵

نویسنده(ها):

نیما تقی بک لو – کارشناس ارشد مهندسی عمران – زلزله، مهندسین مشاور نیماور ارتاویج

چکیده:

در طراحی قابهای هم محور فولادی محور تیر، ستون و مهاربند در یک نقطه یکدیگر را قطع می کنند. از آنجایی که در اجرا و گاهی در طراحی، ساخت قاب مهار بندی شده هم محور که به درستی این مسئله در آن رعایت شده باشد کار مشکلی می باشد، بررسی حالات مختلف احتمالی اتصال مهاربند و قاب بسیار بایسته است. در این گزارش جابجایی این نقطه در قابهای مهاربندی شده ضربدری مورد بررسی قرار گرفته است. در این پژوهش نقطه همرسی مهاربند و ستون )یا تیر( کمی جابجا می گردد و تاثیر آن در شکل پذیری و ظرفیت کل به وسیله مدل سازی نرم افزاری بررسی می شود.
شش نمونه در این پژوهش بررسی شده است، که فاصله های نقطه همرسی مهاربند و ستون از نقطه همرسی تیر و ستون به اندازه نصف جان ستون روی محور تیر با یکدیگر فاصله دارند. برخی نمونه ها دارای نقطه همرسی درون محدوده قاب و برخی دیگر بیرون از آن می باشند. بیشترین فاصله بررسی شده دارای فاصله ۱,۵ برابر جان ستون است. در این پژوهش رفتار رفت و برگشتی نمونه ها تا سر حد گسیختگی پیشروی کرده است و برای همه آنها نمودار چرخه ای تغییر مکان و برش پایه رسم گردیده است و پایه سنجش شکل پذیری و ظرفیت نمونه ها قرار گرفته است.