سال انتشار: ۱۳۸۰

محل انتشار: شانزدهمین کنفرانس بین المللی برق

تعداد صفحات: ۱۳

نویسنده(ها):

داور رضاخانی – گروه پژوهشی متالورژی، مرکز شیمی و مواد، پژوهشگاه نیرو تهران ، ایران
علی اکبر ژام – گروه پژوهشی متالورژی، مرکز شیمی و مواد، پژوهشگاه نیرو تهران ، ایران
سعیدرضا الله کرم – گروه پژوهشی متالورژی، مرکز شیمی و مواد، پژوهشگاه نیرو تهران ، ایران

چکیده:

خوردگی لوله های کندانسور یکی از مشکلات عمده خوردگی در یک واحد نیروگاه بخاری است چرا که سوراخ شدن لوله های کندانسور به دلیل خوردگی، موجب نشت آب خنک کن از داخل لوله ها به درون فاز بخار می شود و تجهیزات دیگر واحد نیروگاهی از قبیل بویلر و توربین را با مشکل مواجه می سازد . به این ترتیب، بواسطه آلوده شدن چگالیده و بخار درون سیکل، خسارات شدیدی به بویلر و توربین های نیروگاه وارد می شود . [۲,۱]
آلیاژهای پایه مس به علت دارا بودن خواص مکانیکی و مقاومت به خوردگی مناسب، فرم پذیری عالی و خواص حرارتی خوب، کاربردی گسترده در لوله های کندانسور نیروگاهی دارد اما این آلیاژها نیز تحت شرایط مختلف سرویس و در حضور آلاینده های با شدت های مختلف خورندگی مصون نبوده و مورد تهاجم و خوردگی قرار می گیرند . [۶-۱]
رفتار خوردگی آلیاژهای بکار رفته در لوله های کندانسور متأثر از ترکیب آلیاژ و شرایط محیطی اعم از دما، سرعت، میزان اکسیژن محلول و ترکیب آب خنک کن می باشد . [۷-۱]
در این تحقیق سه آلیاژ پایه مس، برنج آدمیرالتی، برنج آلومینیم دار و مس نیکل ۹۵ – ۵ که بطور گسترده ای در لوله های کندانسور مورد استفاده قرار می گیرد، تحت شرایط مختلف دما، اکسیژن محلول و سرعت آب مورد مطالعه خوردگی قرار گرفتند .