سال انتشار: ۱۳۸۴

محل انتشار: اولین کنفرانس بین المللی حوادث رانندگی و جاده ای

تعداد صفحات: ۱۰

نویسنده(ها):

جلیل شاهی – دکترای برنامه ریزی حمل و نقل و مهندسی ترافیک، دانشیار دانشگاه علم و ص
علی نادران – دانشجوی دکترای راه و ترابری، دانشگاه علم و صنعت ایران

چکیده:

حجم زیاد حرکات گردش به چپ در تقاطعها، باعث افزایش تاخیر و تداخل با وسایل نقلیه در جهتهای دیگر میشود. یکی از روشهای کاهش تاخیر در این گونه تقاطعها، ممنوعیت گردش به چپ و استفاده از دور برگردان برای انتقال حرکتهای چپگرد است. در این مقاله، دوربرگردانهای بدون چراغ مورد بررسی قرار گرفته و روشی برای ارزیابی و مقایسه ایمنی انواع مختلف آن ارایه شده است. بررسیها نشان میدهد که احداث دور برگردان مستلزم بررسی همه جانبه مسایلی است که حرکت وسایل نقلیه و عابر پیاده را تحت تاثیر قرار میدهد. دور برگردان میتواند ضمن تسهیل عبور و مرور برخی حرکتهای ترافیکی و افزایش ایمنی آنها (مانند گردش به چپ)، بر ایمنی عابران پیاده و برخی دیگر از حرکتهای ترافیکی (مانند حرکت مستقیم) تاثیر منفی بگذارد. بنابراین ضروری است برای هر مورد و با توجه به شرایط محلی، مطالعات جامعی انجام و مزایا و معایب طرح با هم مقایسه شود.