سال انتشار: ۱۳۸۵

محل انتشار: هفتمین همایش بین المللی سواحل، بنادر و سازه های دریایی

تعداد صفحات: ۷

نویسنده(ها):

علی محمدی – گروه زمین شناسی، دانشکده علوم، دانشگاه تهران
احسان غیرتی – مدیریت زمین شناسی دریایی، سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور

چکیده:

احداث بزرگراه شهید کلانتری بر روی باریکترین بخش دریاچه ارومیه به طول ۱۵ کیلومتر سیستم طبیعی جریانهای دریاچه­ای، سیستم رسوبگذاری و اکولوژی را مختل نموده است. نتایج حاصل از مطالعه و شبیه سازی پارامترهای چگالی، عمق ستون آب و دبی تبادلی آب و رسوب بین دو بخش شمالی و جنوبی دریاچه نسبت به میانگذر نشان می­دهد که۱۴۰۰ متر فضای باز میانی برای احداث پل نتوانسته است تعادل هیدرولیکی و رسوبی بین دو بخش شمالی و جنوبی دریاچه ایجاد نماید. در واقع مسدود شدن مسیر جریانها توسط خاکریزهای میانگذر، الگوی پراکنش آب و رسوب در دریاچه مختل نموده است. با ایجاد آبگذرهایی در نزدیکی سواحل و در مسیر حرکت جریانهای دریاچه­ای می­توان الگوی حرکت جریانهای دریاچه­ای و پراکنش رسوبات را به حالت طبیعی قبل از احداث میانگذر نزدیک تر نمود.