سال انتشار: ۱۳۸۵

محل انتشار: هفتمین همایش بین المللی سواحل، بنادر و سازه های دریایی

تعداد صفحات: ۵

نویسنده(ها):

علیرضا جعفری – دانشجوی کارشناسی ارشد، مهندسی عمران، سازه های دریایی، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
کورش حجازی – استادیار، مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، تهران،

چکیده:

میزان رسوب در داخل بنادر از عمده ترین مسائل مورد اهمیت برای مهندسین در طراحی بنادر و تفرجگاه های ساحلی می باشد. کیفیت آب و رسوبات در داخل بنادر به نرخ تخلیه آب درون بندر و نیز فعالیت های انسانی در داخل یا نزدیک بندر بستگی دارد. گردابه­های جزر و مدی در بنادر با ورودی تنگ معضلات زیادی را به همراه دارد که از جمله آن می­توان به انباشت رسوب در داخل بندر و خروج ناکافی آلودگی­ها از محیط داخلی بندر اشاره کرد. آزمایشات انجام شده نشان می­دهند که پهنای ورودی بندر و نیز عمق آب، فرآیند تخلیه در بنادر را تحت تاثیر خود قرار می­دهند. توجه به نکات هندسی برای ایجاد نرخ کافی تخلیه در بنادر که موجب کاهش غلظت مواد محلول و معلق در محیط داخلی بندر و نیز باعث کاهش میزان لایروبی می­شود، لازم است. با توجه به مطالعات انجام شده تغییرات عرض ورودی و تامین فاصله­ی مناسب در مواردی که بندر دارای ورودی و خروجی جداگانه است، از نکات مورد اهمیت در طراحی هندسی و تاثیرگذار بر پدیده­های تخلیه و رسوبگذاری می­باشد. در این تحقیق هندسه­های مختلف و تاثیرات یادشده توسط یک مدل عددی دو بعدی میانگین­گیری شده در عمق مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته و نتایج حاصل نشان دهنده­ی اثرات پدیده­های مورد اهمیت یادشده می­باشد. نتایج مزبور دید خوب و کافی برای مهندسین طرح و انتخاب طرح هندسی مناسب و بهینه ارائه می­کنند