سال انتشار: ۱۳۸۴

محل انتشار: سیزدهمین کنفرانس سالانه مهندسی مکانیک

تعداد صفحات: ۸

نویسنده(ها):

امیرحسین بهروش – استادیار دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده فنی ومهندسی بخش مهندسی مکانیک
سید عبدالمحمد رضاوند – کارشناس ارشد دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده فنی ومهندسی بخش مهندسی مکا

چکیده:

پره های توربین گازی دارای تلرانس ابعادی وهندسی بسته ای بوده که از جنس سوپر الیاژ و به روش ریخته گری دقیق تولی می شوند. در هر یک ازمراحل تولید قطعه بهروش ریخته گری دقیق که عبارتند از ساخت قالب تزریق مدل، تزریق مدل، قالبگیری سرامیکی، اتوکلاو ، پخت قالب سرامیکی و ریخته گری فلز امکان تغییرات ابعادی و هندسی قطعه وجود دارد. در این تحقیق تغییرات ابعادی و هندسی درمرحله تزریق مدل که همراه با مرحله ریخته گری بیشترین تاثیر رابر ابعاد قطعه نهایی دارند، مورد بررسی قرار گرفته است. با توجه به خواص لازم در اکثر موارد از موم برای تهیه مدل استفاده میشود. ابتدابا الهام گرفتن از طرح و ابعاد یک پره مشخص، دومدل ساده که هر کدام فقط یکی از پیچیدگی های پره را دارا بوده، طراحی شده و پس از ساخت قالب تزریق قطعات و کالیبره نمودن دستگاه، اثر درجه حرارت و زمان نگهداری فشار بر میزان انحراف و طول ایرفویل مدلها که از ابعاد مهم پره ها می باشند، مورد بررسی قرار گرفته اند. نوع موم مورد استفاده در این تحقیق Filled Wax B417 بوده است. نتایج نشان دهنده تاثیر شکل هندسی بر انقباض و نحوه انحراف مدلها می باشد. میزان تاثیر زمان نگهداری فشاردر اکثر موارد نیز بیشتر از درجه حرارت می باشد.