سال انتشار: ۱۳۸۴

محل انتشار: نهمین کنگره سالانه انجمن مهندسین متالورژی ایران

تعداد صفحات: ۹

نویسنده(ها):

جلیل صالحی – دانشجوی کارشناسی ارشد خوردگی و حفاظت از مواددانشگاه صنعتی اصفهان – دان
حمید دهاقین – محقق مرکز پژوهش و مهندسی سطح ایران
فخرالدین اشرفی زاده – استاد دانشگاه صنعتی اصفهان – دانشکده مهندسی مواد
محمد علی گلعذار – استاد دانشگاه صنعتی اصفهان – دانشکده مهندسی مواد

چکیده:

پوشش های روانکار جامد مانند سرب، بدلیل برش و ل غزش آسان، وقتی بین سـطوح در حـال لغـزش قـرار می گیرند، سبب کاهش ضریب اصطکاک و روانی کار می شوند . روش ایجاد پوشـش بـر مکـانیزم سـایش این پوشش ها و کاهش ضریب اصطکاک موثر است . در این پـژوهش اثـر روش پوشـش دهـی بـر پدیـده سایش که منتهی به تغییر مکانیزم روانکاری می شود مورد بررسی قرار گرفته اسـت . بـرای پوشـش دهـی از روش رسوب فیزیکی بخار ) ) PVD استفاده شد . پوشش های نوع اول به صورت تبخیردر خلا ایجاد گردید و برای پوشش دهی زیرلایه های بعدی از پلاسما کمک گرفته شد . ضریب اصطکاک از طریق آزمون پین روی دیسک اندازه گیری شد و رد سایش توسط تصاو یرمیکروسکوپی الکترونـی روبشـی ) ) SEM مطالعـه گردید . نتایج آزمایش ها نشان داد پوشش رسوب یونی ضریب اصطکاک کمتری نسبت به پوشش تبخیری ایجاد می کند . سایش غالب در پوشش های تبخیری از نوع خراشان و در پوشش های رسوب یونی چسـبان
است؛ وجود سایش چسبان درپوشش رسوب یـونی سـبب پیـ روی آن از مکـانیزم روانکـاری مـی شـود کـه کاهش ضریب اصطکاک را به همراه دارد .