سال انتشار: ۱۳۸۲

محل انتشار: همایش نقش اطلاع رسانی شغلی در اشتغال

تعداد صفحات: ۱۴

نویسنده(ها):

جعفر خیرخواهان – کارشناس مرکز تحقیقات پست
محمد اخباری – کارشناس مرکز تحقیقات پست

چکیده:

از شگفت انگیزترین پدیده های دهه اخیر، می توان رشد فوق جهشی ICT و به ویژه اینترنت را نام برد به نحوی که تمام عرصه های فعالیت اقتصادی را به تسخیر خود درآورده است. اقتصاد جدید اصطلاحی است که برای توصیف این وضعیت بکار می رود. بازار کار نیز دائماً تاثیرات بیشتری از این ابزار جدید اطلاعاتی و ارتباطی می پذیرد به طوری که جنبه های گوناگون آن از قبیل جستجو و انطباق شغلی را متحول می سازد. مقاله حاضر درصدد پاسخ به این پرسش است که آیا با گسترش اینترنت، انطباق شغلی بهتر شده و نرخ بیکاری اصطکاکی کاهش می یابد. پژوهش هایی که به بررسی این پدیده بر بازار کار پرداخته اند در مورد کاهش هزینه جستجو، انطباق بهتر شغلی و افزایش کارایی اقتصادی متفق القول هستند، اگر چه مشکل گزینش نامناسب نیز به همراه آن ها می آید، اما تاثیر آن بر نرخ بیکاری اصطکاکی نامشخص است.