سال انتشار: ۱۳۸۶

محل انتشار: نخستین کنفرانس بین المللی مدیریت زنجیره ی تامین و سیستم های اطلاعات

تعداد صفحات: ۷

نویسنده(ها):

نادر دادخواه – گروه تحقیقاتی کاوش کام آسیا جمهوری اسلامی ایران
امیرعباس فتوت احمدی – گروه تحقیقاتی کاوش کام آسیا جمهوری اسلامی ایران

چکیده:

با وجود رقابت شدیدجهانی، صنایع خودروسازی همیشه در حال هماهنگ شدن با فناوری های روز دنیا بوده اند تا بتوانند محصولات و فرایندهای خود را بهبود و توسعه بخشند.یکی از قدم های اصلی در این صنایع مدیریت زنجیره تامین می باشد. با قرار دادن برچسب های RFID بر روی قطعات خودرو در زنجیره تامین در هر لحظه می توان تشخیص داد که قطعه مورد نظر در چه مرحله ای از زنجیره قرار دارد.RFIDتوسط شرکت های مختلف در دنیا از جمله TOYOTA، BMW، Michelinو… برای این منظور به کار برده شده است. کمک عمده RFID در زنجیره تامین به هنگام خرید مواد اولیه از تامین کنندگان و همچنین انتقال محصولات به توزیع کنندگان می باشد. برچسب های RFID که بر روی پالت های حمل محصولات نصب می شوند اطلاعات کاملی از محصولات موجود در پالت در اختیار مراکز بازرسی قرار می دهد و در نتیجه احتیاجی به باز کردن محموله و شمارش دستی محصولات نیست که این امر سبب کاهش قابل توجهی در هزینه بازرسی و افزایش دقت و کاهش اشتباهات حمل خواهد شد . همچنین اطلاعات وسیعی درباره مواد و قطعات تشکیل دهنده محصول، مراحل ساخت آن، زمان ساخت و تحویل، محل قرارگیری آن در انبار، ردیابی قطعات، کنترل وسایل نقلیه انتقال قطعات، کنترل سرقت، بازیافت و… را می توان در داخل برچسب ها ذخیره و نگهداری کرد.