سال انتشار: ۱۳۸۵

محل انتشار: هفتمین کنفرانس بین المللی مدیران کیفیت

تعداد صفحات: ۱۴

نویسنده(ها):

احمدرضا اخوان صراف – کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی ، عضو هیئت علمی دانشگاه شیخ بهایی اصفهان
عبدالمجید عبدالباقی – کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی ، عضو هیئت علمی دانشگاه شیخ بهایی اصفهان

چکیده:

مسئولیت اجتماعی و اخلاق تجاری موضوعاتی هستند که در سازمان های امروزی ، تأکید قابل ملاحظه ای بر آنها شده است . امروزه کارکنان ، مشتریان ، عرضه کنندگان ، رقبا و دولت ها به عنوان ذینفعان سازمان نه تنها به دنبال انجام تعاملات تجاری بین بخش های مختلف سازمان هستند ، بلکه انتظار دیگر آنها از مدیریت سازمان ، مشارکت در مباحث اجتماعی و توجه به اینگونه مسائل می باشد .
در این مقاله به بررسی مسئولیت اجتماعی از دی دگاه جوایز کیفیتی و مدلهای تعالی سازمانی پرداخته شده است . در ابتدا جوایز کیفیتی از قبیل جایزه ملی کیفیت مالکم بالدریج ١ و جایزه کیفیت اروپا معرفی شده و سپس، تأثیری که این جوایز بر روی مسئولیت اجتماعی می گذارند مورد ارزیابی قرار گرفته است . ازآنجا که جوایز کیفیتی به تنهایی شامل ابعاد اخلاقی و مسئولیت اجتماعی نیستند ، سعی شده تا تعریف روشنی از مسئولیت اجتماعی ارائه شود و جهت و دورنمای موقعیت سازمانها در زمینه مسئولیت اجتماعی نشان داده شود . درانتها نیز ابزاری کاربردی که طیف وسیعی از ابعاد مسئولیت اجتماعی را د ر بر گرفته ، توسعه داده شده است .