مقاله تجارت الکترونيکي که چکیده‌ی آن در زیر آورده شده است، در زمستان ۱۳۸۶ در چشم انداز مديريت بازرگاني (چشم انداز مديريت (پيام مديريت)) از صفحه ۶۷ تا ۸۵ منتشر شده است.
نام: تجارت الکترونيکي
این مقاله دارای ۱۹ صفحه می‌باشد، که برای تهیه‌ی آن می‌توانید بر روی گزینه‌ی خرید مقاله کلیک کنید.
کلمات مرتبط / کلیدی:
مقاله تجارت الکترونيکي
مقاله جهاني شدن
مقاله فناوري ارتباطات و اطلاعات

نویسنده(ها):
جناب آقای / سرکار خانم: خاني جزني جمال

چکیده و خلاصه‌ای از مقاله:
در اواخر دهه ۱۹۹۰، اقتصاد جهاني با دو تغيير بنيادي و ساختاري ناشي از جهاني شدن و انقلاب فناوري ارتباطات و اطلاعات (ICT) روبه رو شد. برخي تحليل گران اقتصادي برايند اين دو پديده را اقتصاد نوين نام نهاده اند. پيشرفت هاي چشم گير در زمينه فناوري اطلاعات و ارتباطات در دهه هاي اخير، موجب دگرگوني در بسياري از زمينه ها از جمله تجارت جهاني گرديده و به تبع آن، فرايندهاي بسياري از فعاليت هاي تجاري، اقتصادي، بانک داري، گمرکات و غيره دستخوش تغييرات شده اند.
در اين مقاله ابتدا به تعاريف فناوري اطلاعات، تجارت و تجارت الکترونيک اشاره شده و مدل هاي الکترونيکي و تجربه هاي موفق اين نوع تجارت، به همراه اطلاعات کافي از آن ها، توضيح داده شده است. گريزناپذير بودن تجارت الکترونيکي و مزيت هاي آن و نيازهاي کشور در خصوص ايجاد زير ساخت هاي مناسب براي توسعه و گسترش تجارت الکترونيکي، و هم چنين موانع و چالشهاي تجارت الکترونيکي در جمهوري اسلامي ايران و رويکرد دولت در اين خصوص از جمله موارد مطرح شده است و نويسنده ضمن تاکيد بسيار بر بومي شدن سيستم هاي عمل کننده در جامعه اطلاعاتي، اصرار بر اين موضوع دارد که براي حفظ قوام و استقلال کشور بايد هرچه سريع تر در اين خصوص صاحبنظران و انديشمندان دست به کار شده تا بتوان سيستم هاي عمل کننده را بومي نمود.