سال انتشار: ۱۳۸۲

محل انتشار: اولین کنفرانس بین المللی فناوری اطلاعات و دانش

تعداد صفحات: ۸

نویسنده(ها):

مهدی سلگی – دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه اصفهان
محمدعلی نعمت بخش –

چکیده:

تنوع سلیقه مشتریان در انتخاب محصولات، از یک سو و طولاتی بودن فرآیند تامین و تولید محصول و لزوم کاهش هزینه های تولید، تامین، ارتباطات درون سازمانی از سوی دیگر، صنایع مرتبط را بر آن داشته است که اولاً تا حد ممکن زمان لازم برای فرآیند تامین را به حداقل ممکن برسانندثانیاً با حداکثر سرعت ممکن بتوانند از تقاضای بازار و سلیقه مشتریان آگاه گردند، تا بدینوسیله میزان موجودی محصولات و مشخصات محصول خود را متناسب با بازار کنترل نمایند.با عنایت به موارد مذکور و توجه به گسترش فن آوری ارتباطات و اطلاعات و تثبیت این ابزار بعنوان یکی از ابزارهای قوی و مهم، با بهره گیری از تکنولوژی هایی چون portal و تجارت الکترونیک می توان در جهت ایجاد بسترهای لازم در بهبود کارایی زنجیره تامین و رسیدن به اهداف فوق گام برداشت. در این نوشتار پس از ارائه مفاهیم زنجیره تامین و تجارت الکترونیک و شبکه پورتال، با در نظر گرفتن موانع و مشکلات موجود در ایران،با در نظر گرفتن تجارت الکترونیکی چند سطحی بر پایه شبکه های پورتال، راهکاری اجرایی جهت بهره گیری از تجارت الکترونیک در مدیریت زنجیره تامین معرفی خواهد شد.