سال انتشار: ۱۳۸۶

محل انتشار: نخستین کنفرانس بین المللی مدیریت زنجیره ی تامین و سیستم های اطلاعات

تعداد صفحات: ۲

نویسنده(ها):

سیدامین پوریه – دانشجوی کارشناسی ارشد IT ، دانشگاه شیراز

چکیده:

تجارت الکترونیک تنها به تجارت و خرید و فروش از طریق اینترنت اطلاق نمی شود و مفهومی فراتر از این را در خود جای دارد بطوریکه بهینه سازی در تمام مراحل عملی تجارت را پوشش میدهد.
مدیریت زنجیره تامین به هماهنگی، زمانبندی و کنترل مراحل تهیه (تدارک)، تولید، انبارداری و ارسال محصول و خدمات به مشتری اطلاق می شود. امروزه مدیریت زنجیره تامین را به عنوان شالوده اصلی تجارت الکترونیک به حساب می آورند و آنرا در کنار اینترنت (راهکار اصلی ارتباطی در تجارت الکترونیکی ) از اجزای کلیدی این تجارت می شمارند.
کارایی در مدیریت زنجیره تامین یعنی ارائه محصول دلخواه در مکان مورد نظر و در زمان پیش بینی شده که این خود باعث فزایش ذخیره مالی، کاهش هزینه هاو بالا بردن سودهای نقدی می شود.
تجارت الکترونیکی با حذف عمده فروشها و خرده فروشهااز طریق ایجاد ارتباط مستقیم با مشتریان باعث افزایش سود و بهره وری می شود. شرکتها تجارت الکترونیک را از طریق اینترنت و در قالب زنجیره تامین خودبرای رسیدن به اهداف زیر دنبال می کنند :
• آماده سازی محصولات و اطلاعات
• مذاکره بر سر قیمتها و قراردادها
• دریافت و ارسال تقاضاها
• پیگیری تقاضا ها
• تکمیل و رساندن درخواستها
• دریافت و پرداخت حسابها