سال انتشار: ۱۳۸۴

محل انتشار: پنجمین همایش مراکز تحقیق و توسعه صنایع و معادن

تعداد صفحات: ۱۵

نویسنده(ها):

کسری بهزاد – عضو هیات علمی دانشگاه و مدیر تحقیق و توسعه، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد
نصرت ا… نصیری – محقق و کارشناس تحقیق و توسعه (مشاور)

چکیده:

شرکت صنایع آموزشی با بیش از سی سال تجربه در طراحی، تولید و عرضه تجهیزات آموزشی، آزمایشگاهی و کارگاهی همواره سعی نموده است خود را با تغییرات ایجاد شده در فضای کسب و کار سازگار نماید. با تکیه بر این باور و به دنبال افزایش و تنوعتقاضای مشتریان ضرورت ایجاد واحد تحقیق و توسعه، در شرکت احساس شد و این واحد در سال ۱۳۶۸ با ساختار وظیفه گرا فعالیت خود را آغاز نمود. ساختار مذکور در آن زمان با توجه به شرایط، اثر بخشی لازم را برای دست یابی به اهداف تعیین شده دارا بود ولی رفته رفته به دلیل تغییر نیازها، خواسته ها و تقاضای مشتریان و لزوم سرعت و تنوع بیشتر در ارایه محصولات جدید ساختار واحد R&D از وظیفه گرا به ماتریسی تغییر داده شده اگرچه همچنان رویکردد تحقیق و توسعه بر نگاه فنی و تولید محوری استوار بود، اما نظر به اعتقاد مدیریت شرکت بر وجود انعطافلازم در ساختار سازمان در رویارویی با شرایط جدید در سال ۱۳۸۱ و در راستای رقابتی شدن بازار و هماهنگ شدن با قواعد بازی در این بازار ضرورت تجدید ساختار واحد تحقیقات با رویکرد بازار محوری در دستور کار مدیریت قرار گرفت و در انجام ایناقدام از مشاوره و راهنمای های انجمن تخصصی مراکز تحقیق و توسعه استفاده شد. بر اساس این رویکرد واحد تحقیق و توسعه در شرکت صنایع آموزشی تجدید سازماندهی شد و بر اساس سازماندهی جدید این واحد با ویژگی های زیر فعالیت خود را ادامه میدهد:
– انجام فعالیت با هدف کسب رضایت مشتری
– مشارکت کلیه کارکنان در فعالیت طراحی
– انجام امکان سنجی قبل از فعالیت طراحی