سال انتشار: ۱۳۸۴

محل انتشار: سومین همایش ملی تجارت الکترونیک

تعداد صفحات: ۲۴

نویسنده(ها):

علی اکبر جلالی – عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت تهران
امین زارع – دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه علم و صنعت تهران
بابک امیری – دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه علم و صنعت تهران

چکیده:

تجارت الکترونیک پدیده ای است که باعث حرکت تقریبا تمام عملیات داد و ستد سنتی به فضای اینترنت و شبکه تار عنکبوتی وب می شود. از آنجا که دو طرف معامله در بستر تجارت الکترونیک کلیه نقل و انتقالات وجوه، مالی ارتباطات اداری وعملیات مسیر تولید کالا تا در اختیار قرار دادن آن به مشتری را الکترونیکی انجام می دهند، عملیات با سرعت و دقت بیشتری انجام می شود. تجارت الکترونیک باعث شده است که توجه از خرده فروشی و فروشگاه های فیزیکی به فضای مجازی جلب شود . مشتری نیز درفضای مجازی تجارت الکترونیک بهاطلاعات بیشتری از کالا دسترسی دارد و از خدمات وسرویسهای مناسب تری بهره مند می شود و لذا مورد توجه مشتریان قرار گرفته است. با وجودی که هنوز مسایلی مانند زیر ساخت، امنیت و چگونگی دریافت مالیات در حوزه تجارت الکترونیک هنوز بطور کامل حل نشده است استقبال از آن بشدت ادامه دارد و ماهانه بیش از یک میلیون نفر به خریداران روی خط اضافه می شوند. پیش بینی وزارت بازرگانی امریکا نشان می دهدکه در قرن ۲۱ تجارت سنتی بکلی حذف و جایگاه خود را به تجارت الکترونیکی خواهد داد. نگارندگان مقاله نیز اعتقاد دارند که با حضور عصر مجازی که حاصل از موج چهارم تغییرات اساسی روند جامعه بشری یبق تئوری موج می باشد و تا دو دهه دیگر برای مردم عادی ابعاد آن نمایان خواهد شد، شکل تجارت الکترونیکی فعلی نیز به تجارت کاملاً مجازی تغییر خواهد یافت و فضای سه بعدی خرید و فروش جایگزین فضای دو بعدی فعلی تجارت الکترونیک خواهدشد.
از میان مجموعه ای از کشورهای جهان که تجارت الکترونیکی راپیاده سازی نموده و آن را تجربه کرده اند تعدادی موفقتر بوده اند و یا اطلاعات امای بیشتری از آنها در دسترس می باشد . در این مقاله تجربه بعضی از این کشورها مانند: آمریکا که معتقد است تجارت الکترونیک موتور محرک اقتصاد جهان در قرن حاضر می باشد، اروپا و استرالیا که رشد سریع تجارت الکترونیک را تجربه می کنند و معتقدند که رشد تجارت الکترونیکبه رشد فناوری های نوین وابسته است و گریزی از آن نیست و در اسیا که متاسفانه رشد سریع در این زمینه وجود ندارد و متخصصان معتقدند که بایدنمونه بنگاهتجالرت الکترونیک بجای بنگاه به مشتری توسعه یابد مورد بررسی نسبی قرار گرفته است. همینطور برای ورود به وضعیت تجارت الکترونیک در ایران، اشاره ای اجمالی به وضعیت توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در آن شده است تا روند توسعه تجارتالکترونیک در بستر امادگی الکترونیکیموجود کشور بررسی گردد.
باید توجه داشت که توسعه تجارت الکترونیک یک اجبار برای کشورها در هزاره سوم می باشد و هر کشوری که مردمش نتوانند از وب خرید نمایند و با آن آشنانباشند دچار مشکلات اساسی در زندگی روزمره خود خواهند شد. لذا مطالعات اقدامات انجام شده درکشورهای مختلف که هزینه زیادی برای کسب تجربه پرداخته اند می تواند برای کشور ما سودمند باشد .