سال انتشار: ۱۳۸۴

محل انتشار: پنجمین همایش مراکز تحقیق و توسعه صنایع و معادن

تعداد صفحات: ۱۸

نویسنده(ها):

کامران گرامی – واحد تحقیق و توسعه گروه صنعتی بوتان

چکیده:

در جهان امروز عناصر پویایی ، پیشرو بودن، نوآوری و بهبود مستمر رمز موفقیت و بقاء یک مجموعه تولیدی می باشند. معمولا بخش بزرگی از این عناصر درواحدهای تحقیق و توسعه فنی و بازاریاب شرکتهای تولیدی رقم می خوردند.
شرکت های پیشروی امروزی بصورت پیاپی محصولات جدیدی باخصوصیاتی جذاب، نوآوری شده و امکانات اضافه تری را به بازارعرضه می کنند، تا در عرصه رقابت با رقباء دست و پنجهنرم کنند. بدونشک حفظ سهم بازار یا افزایش آن از دقدقه های اصلی مدیران ارشد سازمان هاست. لذا توجهه به موفقیت فرایندهای تحقیق و توسعه از رئوس سرفصلهای کاری مدیران شرکت های پویای تولیدیست.
در این فرایند ها از مرحله ایده تا فروش در بازار، تمرکز بر عوامل متعددی می تواند باعث موفقیت یک طرح تحقیقاتی در واحد تولیدی جهانی گرا باشد. که ازجمله می توان به تمرکز بر عوامل زیر اشاره کرد:
– خواسته ها و آروزهای بالفعل و بالقوه مشتریان
– پایش و ارتقاء دانش فنی نوین و مهارت های تولیدی
– کیفیت عملکرد محصول و پایش محصول رقباء
– پایش شرایط محیطی تاثیرگذار بر محصول و سازگاری با زیر ساخت ها
– توسعه فرهنگ نوآوری و ابداع در طراحی محصول وفرایندها
– کاربری آسان و سازگاری با شرایط فیزیکی، روانی و عادات مشتریان
– مقبولیت اجتماعی، فرهنگی و فراسازگاری با استانداردهای ایمنی، عملکرد و مصرف انرژی
ولی یکی از عواملی که همیشه از آن فرار می کنیم، تجربه گرایی و باز بینی طرح ها وپروژه های پیشین تحقیقاتی است و همچنین موشکافی مثبت و تحلیل علل بروز شکست ها و موفقیت ها می باشد.
این بازگشت به عقب باعث کسب تجربیات ارزنده ای برای یک مجموعه تحقیقاتی پویا می شود. جذب این تعریف و دانش مستتر در آن، در قالب فرایند مدیریت دانای امکان پذیر است.