سال انتشار: ۱۳۸۲

محل انتشار: اولین همایش اشتغال و نظام آموزش عالی کشور

تعداد صفحات: ۲۷

نویسنده(ها):

زهرا آراستی – کارشناس ارشد مدیریت
مهسان بهنود – دانشجوی کارشناسی ارشد جامعه شناسی
شهرزاد روحانی – دانشجوی کارشناسی ارشد MBA
بابک لطفعلی – دانشجوی کارشناسی ارشد MBA

چکیده:

در سالهای اخیر زنان، که نیمی از جمعیت کشور را تشکیل میدهند، گرایش بیشتری به تحصیلات دانشگاهی پیدا کرده اند و تعداد قبولی دختران در امتحانات ورودی دانشگاهها سال به سال در حال افزایش است. این در حالی است که بر اساس امارهای رسمی، نرخ بیکاری نیز در میان بانوان تحصیلکرده به صورت قابل توجهی در حال افزایش می باشد. به نظر میرسد جذب این تعداد نیروی تحصیلکرده در سازمانهای دولتی موجود که اکثرا با تورم نیروی انسانی مواجهند، عملی نباشد. بخش خصوصی نیز با توجه به گستره محدودش در ایران طبیعتا نتوانسته اند در جذب این سرمایه های ملی موفقیت قابل توجهی داشته باشد. لذا یکی از راه کارهای مهم جهت حل این معضل ، ایجاد شرایط لازم برای خود اشتغالی و کارآفرینی مستقل بانوان است.
کارآفرینی به نوبه خود فرایند پیچیده ای است که عوامل متعدد شخصیتی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و ….در آن تاثیر گذار می باشد و شاید همین پیچیدگی و ناهمواری توجیه گر و میزان قابل تامل عدم موفقیت بانوان در کارآفرینی و اساس عدم ورود ایشان به فعالیتهای کارآفرینانه باشد. از اینشناسایی عوامل موثر در موفقیت فرایند راه اندازی یک فعالیت کارآفرینانه از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
در این مقاله عواملی که می توانند در موفقیت فرایند راه اندازی یک فعالیت کارآفرینانه توسط زنان کارآفرین ایرانی دارای تحصیلات دانشگاهی مطرح شوند، در سه دسته عوامل فردی، عوامل محیطی و عوامل سازمانی ارائه می گردد.