مقاله تحليل نشانه شناختي طراحي پسامدرن که چکیده‌ی آن در زیر آورده شده است، در بهار ۱۳۹۰ در باغ نظر از صفحه ۶۵ تا ۷۸ منتشر شده است.
نام: تحليل نشانه شناختي طراحي پسامدرن
این مقاله دارای ۱۴ صفحه می‌باشد، که برای تهیه‌ی آن می‌توانید بر روی گزینه‌ی خرید مقاله کلیک کنید.
کلمات مرتبط / کلیدی:
مقاله طراحي صنعتي
مقاله پست مدرن
مقاله نشانه شناسي

نویسنده(ها):
جناب آقای / سرکار خانم: امرايي بابك

چکیده و خلاصه‌ای از مقاله:
از اواخر دهه ۱۹۶۰ ميلادي، طراحي پيشتاز به سمتي رفته است که آن را پست مدرن مي ناميم. طراحي، معماري و به طور کلي هنر پست مدرن (همانند ساير شاکله هاي فرهنگي پست مدرن) داراي آنچنان پيچيدگي هايي است که تا به امروز ملاک هاي صحيحي براي شناسايي، تفکيک و طبقه بندي آثار پست مدرن از آثار مدرن وجود ندارد. در اين مقاله با تبيين مباني نظري نشانه شناسي به عنوان ابزار نقد، برخي مفاهيم و مولفه ها استخراج شده، سپس توسط اين مولفه ها، برخي آثار شاخص که توسط طراحان و معماران بنام و داعيه دار پست مدرنيسم طراحي شده اند، مورد بررسي قرار گرفته است.
بر اساس نتايج اين پژوهش، نشانه هاي آثار پست مدرن نسبت به همتايان مدرن خود تغييراتي بنيادي يافته اند که از شاخص ترين آنها مي توان اشاره کرد به اينکه در طرح هاي پست مدرن مجددا از نشانه هاي شمايلي به وفور استفاده مي شود. آثار پست مدرن دلالت هاي ضمني فراوان دارند و فرايند نشانه پردازي و دلالت آنها نامحدود است. به علاوه اين طراحي از منش همنشيني و جانشيني استفاده مي نمايد و براي مخاطب – به عنوان حلقه اصلي فرايند دلالت – امکان تعامل با اثر را فراهم مي نمايد و بالاخره اينکه طرح هاي پست مدرن، ادراک احساسي مخاطب را مورد توجه قرار مي دهد و کارکرد برتر فرايند ارتباطي آثار پست مدرن، کارکرد عاطفي است.