سال انتشار: ۱۳۸۵

محل انتشار: هفتمین کنگره بین المللی مهندسی عمران

تعداد صفحات: ۱۴

نویسنده(ها):

وحیدرضا کلات جاری – استادیار بخش عمران، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه صنعتی شاهرود
احمد میرشریفی – کارشناس ارشد سازه، دانشگاه صنعتی شاهرود، دانشکده عمران

چکیده:

هر سازه مهندسی برای تحمل گروهی از بارها طراحی می شود که می توانند بر اثر عوامل داخلی (بارهای مرده و زنده) و یا عوامل خارجی (بارهای ناشی از باد، زلزله، برف، یخ و …) بوجود آیند. با آنکه عدم قطعیت این بارها و تصادفی بودن انها بر هیچکس پوشیده نیست، اما تا سال ۱۹۶۰ میلادی هیچ تلاش جدی برای وارد کردن خصوصیات آماری بارها در طراحی سازه ها انجام نگرفته بوده است. در حدود سالهای ۱۹۶۰ وبعد از آن رویکرد آئین نامه های بگونه ای بوده است تا خصوصیات تصادفی بارها و مقاومت مصالح به شکل مناسبی در طراحی سازه ها وارد شود. در این میان در تدوین آئین نامه های ملی کشورمان نیز گرایش به سمت لحاظ نمودن خصوصیات احتمال اندیشانه بارو مقاومت بوده است، ولی مناسفانه مطالعات آماری لازم برای بررسی بارهای موثر، مقاومت مصالح و غیره، که در انطباق با اقلیم و شرایط ساخت وساز کشورمان باشد، انجام نپذیرفته است. در حال حاضر، به منظور بارگذاری و طراحی دکل های انتقال نیرو و نیز از تلفیق چند آئین نامه خارجی استفاده می شود که استفاده و تطابق آنها با توجه به شرایط جوی و محیطی ایران جای بحث دارد. در این مقاله، پارامتری آماری متغیرهای تصادفی سرعت باد و ضخامت یخ، که از جمله بارهای موثر در بارگذاری دکل های انتقال نیرو هستند، برای چهارشهر ازمناطق مختلف آب و هوائی ایران مورد رازیابی قرار گرفته است و در خاتمه مقادیر اسمی جدیدی برای این متغیرها جهت اصلاح آئین نامه بارگذاری مشانیر پیشنهاد گردیده است.