سال انتشار: ۱۳۸۴

محل انتشار: بیست و چهارمین گردهمایی علوم زمین

تعداد صفحات: ۹

نویسنده(ها):

احمدرضا صیادی –
کامران گشتاسبی –
علی همتی شعبانی –
علی رضا امیری رودباری –

چکیده:

تونل انتقال آب دشت ذهاب یکی از طرح‌های هادی در غرب کشور است که طول آن بالغ بر ۴۸ کیلومتر می‌باشد. جهت اجرای قطعه دوم این تونل به طول ۲۵/۷۴۱ کیلومتر، مطالعات امکان سنگی لازم صورت گرفته و روش حفر مکانیزه دوسپره ( DOUBLE SHEILD TBM ) انتخاب گردید. هزینه ساخت پروژه بالغ ۸۵۵/۵ میلیارد ریال برآورد شده است که در قالب یک برنامه چهار ساله قابل اجرا می‌باشد. توزیع سهم فعالیت‌ها و همچنین اقلام هزینه مختلف در قیمت تمام‌شده تونل از جمله عوامل کلیدی در مدیریت و کنترل پروژه به شمار می‌رود. با توجه به عدم قطعیت داده‌های مورد استفاده در تخمین هزینه‌های پروژه، تحلیل حساسیت قیمت تضمینی نسبت به متغیرهای بحرانی ضروری می‌باشد. در این تحقیق ضمن تأمین و تحلیل هزینه‌های ساخت تونل دشت ذهاب، حساسیت قیمت تمام شده طرح نسبت به متغیرهای تأثیرگذار ارزیابی شده است. این بررسی نشان می‌دهد که بخش حفاری و نگهداری به ترتیب ۶۵ و ۳۵% از قیمت تمام شده را به خود اختصاص می‌دهند. تحلیل حساسیت هزینه‌ها نشان می‌دهد که متغیرهای بحرانی نرخ تورم، مدت زمان اجرا و نرخ برابری یورو به ترتیب بیشترین تأثیر را دارا می‌باشند.