سال انتشار: ۱۳۸۶

محل انتشار: سومین کنگره ملی مهندسی عمران

تعداد صفحات: ۸

نویسنده(ها):

محسن اژدری – عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز
علیرضا حاجیانی – عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز

چکیده:

بیشتر خسارتها و تلفاتی که در اثر ناپایداری شیبها در راههای کوهستانی بوقوع می پیوندد ناشی از سقوط بلوکها و یا توده های سنگی است. به علت طولانی بودن راهها معمولا در ضمن طراحی آنها میزان خطر سنگشار بررسی نمی شود و گزارشهای بسیار کمی در این زمینه وجود دارد. یکی از سیستمهای رایج در زمینه بررسی خطر ریزش سنگ، سیستم امتیازدهی خطر سنگشار (RHRS) می باشد. در این مقاله ابتدا چگونگی امتیاز دهی طبق این روش توضیح داده می شود و سپس دو شیب خطرناک از لحاظ احتمال وقوع سنگشار در مسیر شیراز به فیروزآباد، به عنوان مثالهای علمی، طبق این سیستم مورد مطالعه قرار می گیرد. در پایان نقاط ضعف و قوت این سیستم بررسی می شود.