سال انتشار: ۱۳۸۲

محل انتشار: ششمین کنفرانس بین المللی مهندسی عمران

تعداد صفحات: ۹

نویسنده(ها):

فریبرز یعقوبی وایقان – دانشجوی دکترای مهندسی زلزله کترشناسی مرکز تحقیقات و آموزش راه و ترابری
مریم فیروزی – دانشجوی دکترای مهندسی عمران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران

چکیده:

کاهش خطرپذیری لرز های یا ایمنی در مناطق زلزله خیز، از جمله ایران، بوسیله کنترل رفتار ساختمانها و سازه های زیربنایی ضروری است. در این مقاله یکی از پلهای در دست احداث راه آهن مسیر قزوین – رشت – انزلی بر روی رودخانه سفیدرود در استان گیلان مورد بررسی لرز های ساختگاهی قرار گرفت. ابتدا گسلهای فعال منطقه شناسایی شد، سپس با استفاده از روابط کاهندگی، مقدار بیشینه شتاب زمین از روش تعینی(DSHA) محاسبه و برحسب احتمال وقوع سالیانه از روش احتمالاتی(PSHA) نمودارهای بیشینه شتاب زمین ترسیم گردید. نهایتًا طیف خطر یکنواخت (UHS) که کاربرد آن % و تحلیل آسیب پذیری ساز ههای مهم می باشد برای زمین لرز های با احتمال وقوع ۱۰ (PBD) در طراحی براساس عملکرددر ۵۰ سال ترسیم گردید.