سال انتشار: ۱۳۸۸

محل انتشار: هشتمین همایش انجمن هوافضای ایران

تعداد صفحات: ۵

نویسنده(ها):

مصطفی صحرایی – کارشناس مکانیک، مرکز طراحی هواگرد، شرکت هواپیماسازی ایران
سید ابوالقاسم شاددل – مرکز طراحی هواگرد، شرکت هواپیماسازی ایران
منصور کاظمی – کارشناس هوافضا، مرکز طراحی هواگرد، شرکت هواپیماسازی ایران
محمد علی وزیری زنجانی – دکتری هوافضا ، مرکز طراحی هواگرد، شرکت هواپیماسازی ایران

چکیده:

چنانچه هواپیماهای در حال پرواز در نتیجه شرایط خرابی، شرایط نامساعد جوی و یا ترکیبی از آنها دچار وضعیت غیر معمول شده و در نتیجه حاشیه ایمنی هواپیماها کاهش یابند. در اینصورت وضعیت های غیر معمول تحت چه معیارهایی دسته بندی می شوند و احتمال مجاز آنها چقدر می باشد؟ در صورت بوجود آمدن وضعیت غیر معمول، وظیفه خدمه پروازی برای هر وضعیت خرابی چیست؟ اینها سوالاتی هستند که باید طراح هواپیما جهت اخذ گواهی صلاحیت پرواز به تعاریف و کلیت آنها آگاه شده و اعتمادپذیری سیستم های هواپیما را مبتنی بر این تعاریف تحلیل نماید. لذا جمع آوری تعاریف پراکنده در سطح استانداردها و همچنین خرابی ها و احتمال وقوع مجاز آنها و همچنین معیارهای دسته بندی بر مبنای استاندارد بخش ۲۵، برای متخصصان هوانوردی کشور ما که به تازگی وارد حوزه طراحی هواپیماهای سنگین پارت ۲۵ شده اند جهت توجه بیشتر و استفاده بهتر در حین طراحی ارائه می شوند.