سال انتشار: ۱۳۸۶

محل انتشار: هفتمین همایش انجمن هوافضای ایران

تعداد صفحات: ۵

نویسنده(ها):

رضا حسن زاده قاسمی – دانشجوی دکتری، دانشکده مکانیک دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، آ
علی غفاری – استاد

چکیده:

یکی از مهمترین عوامل موثر بر پایداری هواپیما، توانایی خلبان در جهت یابی و حفظ تعادل است. تاخیر زمانی عکس العمل خلبان تشخیص صحیح موقعیت توسط خلبان تشخیص صحیح موقعیت توسط خلبان را با مشکل مواجه می کند. در این مقاله به بررسی تاثیر تاخیر زمانی خلبان بر پایداری هواپیما پرداخته شده است. معادلات حاصل از تحلیل پایداری به دلیل مدل کردن تاخیر زمانی عکس العمل انسان به شکل معادلات دیفرانسیل تاخیری هستند. معادله مشخصه معادلات دیفرانسیل تاخیری دارای بی نهایت ریشه است و این موضوع تحلیل پایداری این سیستم ها را با مشکل مواجه می کند به همین دلیل تحلیل این معادلات از مباحث مورد علاقه محققان است. اما در این میان روشهای دقیق تحلیل معادلات دیفرانسیل تاخیری بیشتر مورد توجه بوده است. به همین جهت این مقاله یک روش دقیق برای بدست آوردن نواحی پایدار در فضای پارامترهای انسان ارائه می کند. این روش ابتدا با بدست آوردن نقاط Bifurcation اقدام به بدست آوردن مرزهای پایداری کرده و سپس به کمک تابع Lambert نواحی پایدار سیستم را استخراج می کند. سادگی این روش و قابلیت اعمال آن به سیستم های مرتبه بالا از مزیت های مهم این روش است. نتایج بدست آمده با نتایج گذشته که به کمک روش های تقریبی اقدام به حل این معادلات کرده مقایسه شده است.