سال انتشار: ۱۳۸۵

محل انتشار: دومین همایش منطقه ای مهندسی معدن

تعداد صفحات: ۱۸

نویسنده(ها):

محمدرضا رحیمی – عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائمشهر
علی نبی – عضو باشگاه پژوهشگران جوان دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائمشهر
علیرضا چنیانی – عضو باشگاه پژوهشگران جوان دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائمشهر

چکیده:

آزاد راه تهران – شمال یکی از مهم ترین طرح های عمرانی در حال اجرا در کشور می باشد. با توجه به تلاش طراحان بر کوتاه تر شدن طول مسیر آزاد راه، احداث تونل های فراوان در این پروژه غیر قابل اجتناب بوده است. و همچنین کل مسیر و تونل های آن در دو باند جداگانه ی رفت وبرگشت احداث خواهند گشت. یکی از تونل های مهم و طولانی در مسیر، تونل معروف تالون می باشد. این تونل به طول ۴۸۵۰ متر، اولین تونل این ازاد راه از سمت تهران می باشد. مسیر این تونل از توف های متوعی تشکیل شده و همچنین گدازه های آندزیتی و سنگ آهک نیز در طول آن دارای رخنمون می باشن. مدل سازی و تحلیل سازه های زیر زمینی امری ضروری در مرحله ی قبل از اجرا می باشد. در این پروژه با توجه به توپوگرافی منطقه و دشواری حفاری های اکتششافی، برای جمع آوری اطلاعات مقدماتی از شرایط مسیر حفر تونل های اصلی تالون، از تونل پیش آهنگ استفاده می شود که در آینده ا زان به عنوان تونل خدمات رسانی از آن استفاده خواهد شد. در این مقاله سعی شده با اعمال پارامترهای مربوط به وضعیت ناپیوستگی های منطقه و همچنین مدل سازی این سازه ی زیر زمینی با نرم افزار Unwedge تحت ویندوز، تحلیلی از وضعیت پایاری آن به عمل آید و در نهایت با پیشنهاد یک سیستم نگهداری که ترکیبی از بولت و شاتکریت می باشد، به تحلیل سیستم پیشنهادی و شرایط گوه ها، پس از اعمال آن پرداخته شده است.