سال انتشار: ۱۳۸۰

محل انتشار: دومین کنفرانس منطقه ای مدیریت ترافیک

تعداد صفحات: ۹

نویسنده(ها):

محمدرضا کامیاب –

چکیده:

در این مقاله ضمن اشاره به اهمیت، حساسیت و نقش استراتژیک و رو به رشد حمل و نقل در کشور، به تاریخچه مختصری از نحوه شکل گیری زیر بخشهای جاده ای، ریلی، دریایی، هوایی و خطوط لوله ، در بسترهای نامتناسب با یکدیگر اشاره شده است.
با نمایش جدول سازمانها و ارگانهای متعدد دست اندرکار امور حمل و نقل، و نمودار گستره پیچیده و متنوع مدیریت در این صنعت با مروری بر هدف وزارتخانه و ماموریتهای اساسی محوله به آن، در هر یک از سطوح سه گانه مدیریت، به منظور تحقق بهینه جابجایی کالا و مسافر و ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضای حمل و نقل و … راه حلی منطقی برای اصلاح ساختار کلان وزارت راه وترابری در قالب نوین وزارت حمل و نقل به گونه ای که بتواند کاملا منسجم و سیستماتیک پاسخگوی کلیه مسائل حمل و نثل در ابعاد مختلف فراملی، ملی و فرابخشی ، بهشی ، زیر بخشی و نهایتا منطقه ای یا استانی باشد، ارائه می شود.
در تبیین این ساختار، تصریح شده است به استثنا امور حاکمیتی که منحصرا می بایستی در محدوده مدیران عالی و توسط بخش دولتی محقق شوند، کلیه امور پشتیبانی و امو راجرایی و عملیاتی در راستای سیاستهای دولت، قابل واگذاری به بخش غیر دولتی، یعنی تشکلهای صنفی و شرکتهای مختلف تعاونی و خصوصی بهره بردار و یا ساخت و ساز خواهند بود. در خاتمه نیز از مقوله (مدیریت و برنامه ریزی حمل ونقل) به عنوان هماهنگی در چهار زمینه یاد شده است:
– مهندسی راه و ساختمان
– مهندسی ناوگان
– مهندسی حمل و نقل
– اجرای قوانین و مقررات