سال انتشار: ۱۳۸۴

محل انتشار: دومین کنفرانس بین المللی بتن و توسعه

تعداد صفحات: ۱۲

نویسنده(ها):

فریدون مقدس نژاد – استادیار دانشکده عمران و محیط زیست دانشگاه صنعتی امیرکبیر
محمدرضا شادروان – دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه صنعتی امیرکبیر

چکیده:

با توج ه به افزایش قیمت قیر و دیگر مزیتهای روسازیهای بلوکی بتنی از قبیل : سهولت ساخت، هزین? تعمیر و نگهداری کم، عمر زیاد روسازی با توجه به مقاومت و دوام بالا ، عملکرد مناسب در برابر بارهای ترافیکی س نگین، سهولت اجرا و زیبایی، استفاده از این نوع روسازی در جاده ها، خیابانها، مراکز صنعتی، بنادر و فرودگاه ها در نقاط بسیار زیادی از دنیا رو به افزایش می باشد . در این تحقیق ابتدا پس از انجام یکسری مطالعات تاریخچه ای و مشخص شدن فعالیتهای انجام شده در این زمینه ، با استفاده از نرم افزار المان محدود ANSYS مدل سه بعدی روسازی بلوکی بتنی شامل کلی?اجزاء اصلی آن ساخته شده و سپس صحت نتایج مدل ساخته شده با نتایج حاصل از یک تحقیق آزمایشگاهی مورد مقایسه قرار گرفت . در مرحل? بعد برای طراحی روسازی برای ترکیب ترافیک واقعی حاص ل از مطالعات ترافیکی، از مفهوم خرابی ماینر و نیز نتایج حاصل از تحلیل المان محدود استفاده شده است . نتایج حاصل شده به صورت گرافهای طراحی ارائه شده و در انتها توسط انجام یکسری آنالیزهای المان محدود میزان تأثیر و عملکرد اجزاء اصلی روسازی بر روی کل روسازی بلوکی بتنی مورد بررسی قرار گرفته است.علاوه به گرافهای طراحی بدست آمده، نتایج مطالعات فوق الذکر شامل : نحو? ایجاد چفت و بست در لای? بلوکی بتنی،محدود کردن عرض درزهای ماسه ای به ۲ الی ۴ میلیمتر و ضخامت لای? بالشتک ماسه ای به ۳۰الی ۵۰ میلیمتر جهت رسیدن به عملکرد مناسب روسازی، افزایش ابعاد و ضخامت بلوکهای بتنی جهت عملکرد مناسبتر روسازی، استفاده از الگوی چیدمان جناغ ماهی جهت عملکرد مناسبتر لایه بلوکی و مستقل بودن عملکرد روسازی از مقاومت فشاری بلوکها می باشند.