سال انتشار: ۱۳۸۶

محل انتشار: سومین کنفرانس مکانیک سنگ ایران

تعداد صفحات: ۶

نویسنده(ها):

محمود هاشمی – استادیار بخش زمین شناسی، دانشگاه اصفهان
رضا رحمان نژاد – استادیار بخش مهندسی معدن، دانشگاه شهید باهنر کرمان
بدرالسادات سید طراح – دانشجوی کارشناسی ارشد استخراج معدن،دانشگاه شهید باهنر کرمان

چکیده:

با توجه به گسترش روزافزون شهرها و از طرف دیگر بالا رفتن جمعیت، مشکلات ترافیکی شهرها روز به روز افزایش پیدا می کند . بنابراین برای فرار از ترافیک شهرها ساخت سازه های زیرزمینی به خصوص در کلان شهرها گریز ناپذیر می باشد . مقاله حاضر تحقیقی بر روی تونل های دوقلوی مترو اصفهان است . این تونل ها در قسمتی از مسیر ( حد فاصل ترمینال کاوه تا رودخانه زاینده رود ) در خاک و در قسمت دیگر به طرف کوه صفه اصفهان در سنگ حفر می شوند . در تحقیق حاضر سعیشده است ت ا با روش عددی المانهای محدود ( FEM )با استفاده از نرم افزارPlaxis-3DTunnel(7.2)فرآیند ساخت تونل های دوقلو در قسمت سنگی مسیر که به صورت تأخیری نسبت به یکدیگر حفر می شوند بررسی شود . نتایج تحلیلها نشان می دهد که ثابت شدن تغییرات نشست در دو طرف نمودارها در فاصله ای برابر با ۴٫۸D نسبت به خط مرکزی دو تونل می باشد . همچنین فاصله مکانی تأخبربهینه بین حفاری دو تونل برابر با ۳٫۲D به دست آمده است . مقایسه نتایج حاصل از ابزاربندی ( ابزار نشستسنج ) با روش عددی، همگرایی نسبتاً خوب دو روش را تأیید می کند .