سال انتشار: ۱۳۷۸

محل انتشار: پانزدهمین کنفرانس بین المللی برق

تعداد صفحات: ۱۰

نویسنده(ها):

محمدعلی غریب – شرکت توسعه صنایع نیروگاهی ایران
سیاوش پهلوان یلی – شرکت توسعه صنایع نیروگاهی ایران

چکیده:

هوای احتراق و خنک کاری مورد نیاز با فشار و دبی لازم در توربینهای گازی از طریق کمپرسور تأمین می شود . هوا پس از عبور از فیلترها وارد کمپرسور شده و طی عبور از طبقات مختلف آن فشرده تر و گرمتر نیز می شود . هرچه نسبت فشار کمپرسور بالاتر باشد می توان به بازده بالاتری در توربین دست یافت . ابعاد کمپرسور و شکل آیرودینامیکی پره های ثابت و متحرک و غیره بستگی به نوع توربین گاز و سازنده متفاوت می باشد . از آنجائیکه هدف مقاله فوق بررسی علل تخریب در پره های کمپرسور می باشد لذا ابتدا انواع زوالهای رایج بر روی این قطعات و آلیاژها و پوششهای بکار رفته مرور می شوند . عمده مشکلات موجود در کمپرسور را می توان فاولینگ، خوردگی، سایش، برخورد ذرات خارجی (FOD) و خستگی نام برد . طبق تعریف فاولینگ به از دست رفتن شکل آیرودینامیکی پره در ارتباط ایجاد رسوب بر روی آن گفته می شود که سبب کاهش راندمان کمپرسور شده بطوریکه قادر به ایجاد نسبت فشار لازم نمی باشد، در نتیجه توان خروجی توربین بشدت کاهش می یابد .
بعوان مثال می توان به دو گزارش موجود استناد کرد . در مورد اول که توسط کمپانی وابسته به شرکت وستینگهاوس ارائه شده است ذکر شده که ایجاد فاولینگ روی پره های کمپرسور حدود ۵ درصد جریان هوای ورودی به توربین را کاهش داده که حدود ۲/۵ درصد افت راندمان کمپرسور و تقریباً معادل ۱۰ درصد افت توان خروجی برای توربین ایجادمی کند . در گزارش دوم که توسط شرکت جنرال الکتریک ارائه شده است نشان می دهد فاولینگ کمپرسور سبب کاهش ۵ درصد جریان هوای ورودی شده که معادل تقًریبا ۱۳ درصد کاهش توان خروجی توربین را بهمراه دارد .