سال انتشار: ۱۳۸۵

محل انتشار: هشتمین همایش حمل و نقل ریلی

تعداد صفحات: ۸

نویسنده(ها):

حامد گرگانی –

چکیده:

یکی از مهمترین اجزاء واگن که در سرعت و راحتی آن تأثیر گذار است ، بوژیمی باشد . واگنهایی که فاصله بین دو محور آنها از ۹ متر تجاوز نماید باید به بوژی (Bogie) مجهز شوند . بوژی وظایف متعددی دارداز جمله تسهیل گردش واگن در قوسها ، حفظ بدنه واگن ، افزایش بار محوری (به علت افزایش تعداد محورها) و … قطارهای مسافری برای اینکه بتوانند با سایر وسایل حمل و نقل مانند هواپیما ، خودرو و … رقابت کنند باید هم از سرعت بالا برخوردار باشند و هم راحتی ( Ride comfort ) مسافرین را فراهم کنند . به همین دلیل امروزه تحقیقات زیادی در این مورد در حال انجام است . امروزه به منظور دستیابی به سرعت‌های بالا بدون کاهش راحتی سفر ، از بوژی های جدیدی مانند بوژی های نوسان گر ( Tilting bogie ) یا بوژی های فرمان پذیر ( Steered bogie ) استفاده می گردد . در این مقاله ، هدف معرفی خصوصیات بوژی‌‌های فرمان پذیر و مقایسه آنها با بوژی های معمولی از طریق بررسی نتایج حاصله از تحلیل دینامیکی بوژی فرمان پذیر است .