سال انتشار: ۱۳۸۴

محل انتشار: دومین کنفرانس بین المللی بتن و توسعه

تعداد صفحات: ۱۱

نویسنده(ها):

حمیدرضا وثوقی فر – عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب
محمدرضا عدل پور – عضو هیئت علمی دانشکده راه آهن دانشگاه علم و صنعت ایران
ابوالفضل شمسایی – عضو هیئت علمی دانشکده عمران دانشگاه صنعتی شریف

چکیده:

در این مقاله راهکاری برای تجزیه و تحلیل دینامیکی ترکها در سدهای بتنی ارائه شده است . تحلیل دقیق سازها در مقابل بارهای د ینامیکی بعلت طبیعت این نیروها، نسبت به تحلیل استاتیکی کاری مشکل و فنی می باشد. در ارتباط با تحلیل دینامیکی ترک در سدهای بتنی این امر بمراتب مشکلتر می باشد . میزان دقت در ارزیابی ترکها به مدل ریاضی مورد استفاده، مقدار بار دینامیکی، و مدل عددی انتخاب شده بستگ ی دارد . در گذشته برای تحلیل ترک از روشها و مدلهای ترک مجزا(DCA) ترکهای پخش شده ، (SCA)در حالت یک بعدی استفاده شده است . در حالت یک بعدی مقطع سد بصورت یک تیر دارای مقطع متغییر در نظر گرفته می شود. با پیشرفتهائی که در زمین? روشهای عددی و تکنولوژی کامپیوتر صورت گرفته است، مدلهای مختلفی برای آنالیز اندرکنش بین سیستمهای سیال ، سازه و ترک به روش المان محدود ارائه گردیده است . برای آنالیز ترک در سد های بتنی چند برنامه نیز ارائه شده است . بیشتر این برنامه ها از طریق المان محدود اقدام به حل مدل ریاضی می نمایند. در تهی? مدل ریاضی از مفاهیم مکانیک شکست خطی (LEFM) و مکانیک شکست غیر خطی(N LFM)مدلهای مختلف ترک و نیروهای دینامیکی و نحو? توزیع آب بر سطح ترک استفاده شده است . برای کاربرد مکانیک شکست در آنالیز دینامیکی سدها باید شرایط مختلف تأثیرات پی سد ، نوع پی (صلب یا انعطاف پذیر ) ،مخزن پر و خالی، مد نظر قرار گیرند. نتایج نشان می دهد که استفاده از یک سیستم مناسب که متشکل از چند تکنیک حل عددی (حجم محدود، المان محدود و المان مرزی) باشد، دارای دقت بیشتری می باشد