سال انتشار: ۱۳۸۴

محل انتشار: بیستمین کنفرانس بین المللی برق

تعداد صفحات: ۱۱

نویسنده(ها):

محمدعلی عباسی ورده – شرکتمهندسین مشاور روشنایی نورگستر ایران
محمدفرید حنیفی – شرکتمهندسین مشاور روشنایی نورگستر ایران
نیم ستار – شرکتمهندسین مشاور روشنایی نورگستر ایران
فرزان آزاد – شرکتمهندسین مشاور روشنایی نورگستر ایران

چکیده:

یکی از عوامل قابل توجه در رشد تقاضای انرژی برق ًمخصوصا در ساعات پیک بار، افزایش سطح و گسترش روشنایی معابر است که با توجه به سایر بارهای شبکه و مسئله کمبود ظرفیت های تولید مشکلات صنعت برق را تشدید می کند . در گذشته به دلیل نبود اطلاعات، تجهیزات و تجربیات لازم در شرکت های مجری و بهره بردار سیستم های روشنایی، هیچگونه اطلاعاتی از مشخصه های روشنایی سیستم های نصب شده در کشور و امکان مدیریت کیفی و بهینه سازی مصرف انرژی برای آنها وجود نداشته است . در این راستا وزارت نیرو در سال ۱۳۸۱ طی بخشنامه ای با محدودکردن مقادیر مشخصه های روشنایی و همچنین ابلاغ الزام اندازه گیری روشنایی معابر جدیدالاحداث و قدیمی در معابر سراسر کشور گام های مؤثری در جهت دریافت اطلاعات لازم برای بهینه سازی روشنایی معابر برداشت و شرکت های برق منطقه ای با کمک مشاور به تدریج اقدام به انجام اندازه گیرینمودند . نتایج حاصل از اندازه گیری های انجام شده نشان می دهد که درصد بسیاری کمی از معابر با شرایط استاندارد مطابقت داشته اند . نتایج حاصل از گزارش های اندازه گیری و طرح های اصلاحی نشانگر این موضوع است که به طور متوسط هزینه های سالانه مصرف انرژی هریلومتر سیستم روشنایی موجود در حدود ۵۲ میلیون ریال است و در صورت بهینه سازی این مبلغ به ۲۱ میلیون ریال معادل %۶۰ کاهش خواهد یافت