سال انتشار: ۱۳۸۷

محل انتشار: بیست و سومین کنفرانس بین المللی برق

تعداد صفحات: ۱۲

نویسنده(ها):

کیان یزدیان – دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات و ارتباطاتمرکز آموزش الک
محمد عبدالهی ازگمی – عضو هیات علمی دانشکده مهندسی کامپیوتردانشگاه علم و صنعت ایران، تهرا

چکیده:

چند سالی است که از پیدایش بازار برق ایران می گذرد . اگرچه سیر تحولات تاریخی صنعت برق ایران و دلایل موجه اقتصادی در شکل گیری این بازار مو ثر بوده است، لیکن اتکاء به مفاهیم و دستاوردهای نوین فناوری اطلاعات و ارتباطات و نیز اهتمام دولتمردان ایران به ایجاد دولت الکترونیکی، نقش سازندهای را در این خصوص ایفا کرده است . از طرفی امروزه تجارت الکترونیکی، تاثیر شگرفی در سرعت، دقت و حجم مبادلات افتصادی جهان بر جا گذاشته است . انجام هرگونه امور تجاری و بازرگانی بصورت برخط ۱ از طریق شبکه های کامپیوتری و بستر اینترنت، تمامی کشورها، شرکتها و افراد حقیقی را بدون در نظر گرفتن پارامترهایی مانند : ملیت، زبان، مذهب، موقعیت جغرافیایی، توان مالی، طرز تفکر و غیره بهم مرتبط ساخته است . معهذا از آنجایی که فرآیند کلی و عملیات اجرایی بازار برق ایران، در قالب مدل بنگاه به بنگاه تجارت الکترونیکی، انجام می شود و مسئله محرمانگی اطلاعات بازار و منصفانه بودن آن نیز رکن اصلی را در تداوم کار آن و اعتماد بازیگران بازار ایفا می نماید، لذا در این مقاله سعی شده وضعیت فعلی این بازار در قالب مولفه های فنی این مدل موردتحلیل قرار گرفته و نقاط انطباق و افتراق آنها مشخص گردد