سال انتشار: ۱۳۸۱

محل انتشار: هفدهمین کنفرانس بین المللی برق

تعداد صفحات: ۱۱

نویسنده(ها):

سیدابراهیم موسوی ترشیزی – دانشگاه صنعت آب و برق واحد تخصصی تحلیل خرابی تهران – ایران
یوسف حاصلی – دانشگاه صنعت آب و برق واحد تخصصی تحلیل خرابی تهران – ایران

چکیده:

سیستم تامین خلاء کندانسور نیروگاه رامین متشکل از اجکتور آبی و پمپ نوع سانتریفوژ دو مکشه است که سیال محرک اجکتور توسط این پمپ تامین می شود . هر واحد شامل دو پمپ اجکتور است که معمولاً زمان بهره برداری، یکی از این دو در حال رزرو می باشد . سیال پمپ شونده از نوع آب خنک کن نیروگاه است [۱] که با انشعاب از مسیر اصلی آب خنک کن
و هدایت آن بسمت پمپ فراهم می گردد . در شرایط نامی، دور پمپ ۹۶۵ rpm بوده و به اندازة ۳۲۴۰ m3/h آب را جابجا می نماید . محرک پمپ نیز یک موتور الکتریکی با توان ۴۰۰ KW و راندمان %۹۱ است که روتور آن از طریق یک کوپلینگ الاستیک به محور پمپ اتصال می یابد .
از جمله مشکلات این نیروگاه، شکست و گسیختگی محور پمپ های اجکتور واحدهای مختلف می باشد، بطوریکه این معضل به دفعات مشاهده و تکرار شده است . از اینرو مسئولین نیروگاه در هر بار اقدام به تعویض محور پمپ نموده اند . این مشکل همچنان ادامه یافته و محور پمپ کراراً دچار گسیختگی شده است که با توجه به تعداد محورهای شکسته شده و تعویض مکرر آن، خسارتهای قابل ملاحظه ای از نظر تهیه قطعه و زمان لازم برای تعویض ان بر مجموعه تحمیل می شود .