سال انتشار: ۱۳۸۲

محل انتشار: پنجمین همایش ملی صنایع دریایی ایران

تعداد صفحات: ۱۴

نویسنده(ها):

کامبیز عالم پور – عضو هیات پژوهشی دانشگاه صنعتی مالک اشتر – کارشناس ارشد دفتر طرحهای هیدر
علی دهقانیان – کارشناس ارشد هوا دریا- دفتر طرحهای هیدروائرواستاتیک

چکیده:

شناورهای بالشتک هوایی (Air Cushion Vehicle) به واسطه حالت خاص نحوه عملکرد نسبت به شناورهای معمولی دارای مسایل ویژه ای بوده که در این زمان دامن لاستیکی (Skirt) تاثیر بسزایی در رفتار وعملکرد شناور بر روی امواج دارد. بنابراین هاورکرافت به عنوان یک منبع تولید موج هنگام حرکت بر روی آب امواجی را پدید می آوردکه مانعحرکت شناور می گردد این نیروی مقاوم، پسای موج سازی (Wave Marking Drag) می باشدکه سهم زیادی از کل نیروهای وارد بر شناور راتشکیل می دهد در این مقاله به بررسی پارامترهای موثر بر پسای موج سازی هاورکرافت پرداخته شده و با بسط معادلات حاکمه و تغییر پارامترهای موثر میزان RC (پسای موج سازی بدون بعد) در حالتهای مختلف محاسبه گردیده است.