سال انتشار: ۱۳۸۷

محل انتشار: ششمین کنفرانس سالانه دانشجویی مهندسی مکانیک

تعداد صفحات: ۲

نویسنده(ها):

محمدحسن شجاعی فرد – استاد دانشکده خودرو ، دانشگاه علم و صنعت ایران
احسان اطلاعات – دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی خودرو، دانشگاه علم و صنعت ایران

چکیده:

در این نوشتار ، مدل ساده شده ای از سیستم ترمز دیسکی به منظور شبیه سازی پدیده جیغ ترمز خودرو، مورد استفاده قرار گرفته است. این مدل، توسط آقای مسی در مقاله ای با عنوان بررسی خطی و غیرخطی پدیده جیغ ترمز بکار گرفته شده است. در اینجا، برای تکمیل حل ایشان و با ارائه روش حل جدیدی در نرم افزار المان محدود ABAQUS6.6، به صورت غیرخطی و بدون تعریف کدنویسی شده از شرایط تماسی (ماتریس غیرخطی تماس)، تحلیل پارامتری از فرکانس های ناپایدار دیسک ترمز بدست آمده است . در تکمیل کارهای قبل ، تلاش شده است تا تاثیر پارامترهای مختلفی از قبیل هیدرولیکی، ضریب اصطکاک تماسی متغیر با سرعت، سختی و ضخامت دیسک، سختی کفشک و سرعت دورانی دیسک بر روی پتانسیل ناپایداری جیغ بدست آید. در پایان نشان داده شده که با افزایش سفتی دیسک و کاهش ضریب اصطکاک، کاهش در اندازه جیغ خواهیم داشت و با افزایش سرعت و یا فشار، تغییر چندانی در اندازه جیغ مشاهده نمی کنیم.