سال انتشار: ۱۳۸۶

محل انتشار: سومین کنفرانس مکانیک سنگ ایران

تعداد صفحات: ۶

نویسنده(ها):

غلامرضا خانلری – دانشیار زمین شناسی مهندسی، دانشگاه بوعلی
علی همتی شعبانی – جانشین مدیر عامل، موسسه ایمن سازان
داود جهانی – دانشجوی زمین شناسی مهندسی، دانشگاه بوعلی

چکیده:

تونل انتقال آب دشت ذهاب بخشی از طرح تامین آب دشتهای گرمسیری غرب کشور است . که دراستان کرمانشاه از رودخانه سیروان ( یک کیلومتر پایین تر از روستای هیروی ) تا دشت ازگله
امتداد دارد . در هنگام حفاری تونل، حضور زونهای برشی و ناپایدار باعث بروز خساراتی بویژه تاخیر در سرعت حفاری دستگاه TBM شده است . به این منظور انجام مطالعاتی برای تحلیل
پایداری توده سنگهای مسیر تونل الزامی به نظر می رسد در این تحقیق تحلیل پایداری به کمکروشهای تجربی ( اتریشی ) و عددی ( اجزای محدود ) انجام یافته است . خصوصیات فیزیکی و
مکانیکی توده سنگهای مسیر و نتایج حاصل از تحلیل تجربی و اجزای محدود در شرایط بحرانی نشان داده است که توده سنگهای مسیر تونل نوسود براساس درجه پایداری به چهار زونEp1,Ep2,Kg,Ki قابل تقسیم هستند به طوری که در زونهای Ki و Ep1توده سنگهای تونل دارای پایداری نسبی می باشند و در زون Ep2 احتمال ریزش جدی بنظر می رسد . در زون Kg با توجه به میزان جابجایی زیاد احتمال حضور یک زون لهیده می رود