سال انتشار: ۱۳۸۵

محل انتشار: هفتمین کنفرانس تونل ایران

تعداد صفحات: ۱۲

نویسنده(ها):

محمدرضا رحیمی – عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائمشهر
هادی حمیدیان – عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائمشهر
احسان اسماعیل پور مطلق – کارشناس معدن ، شرکت معدنی کاوش سنگ البرز

چکیده:

آزاد راه تهران – شمال یکی از مهم ترین طر ح های عمرانی در حال اجرا در کشور میباشد . با توجه به تلاش طراحان بر کوتاه تر شدن طول مسیر آزاد راه ، احداث تونل های فراوان در این پروژه غیر قابل اجت ناب بوده است و همچنین کل مسیر و تونل های آن در دو باند جداگانه ی رفت و برگشت احداث خواهند گشت . یکی از تونل های مهم و طولانی در مسیر ، تونل معروف تالون می باشد . این تونل به طول ۴۸۵۰ متر ، اولین تونل این آزاد راه از سمت تهران می باشد .مسیر این تونل از توف های متنوعی تشکیل شده و همچنین گدازه های آندزیتی و سنگ آهک نیز در طول آن دارای رخنمون می باشند . تحلیل و مدل سازی سازه های زیرزمینی امری ضروری در مرحله ی قبل از اجرا می باشد . در پروژه ی تونل تالون با توجه به دشواری حفاری های اکتشافی ، از تونل های پیش آهنگ که در آینده به عنوان تونل خدمات رسانی از آن استفاده خواهد شد ، برای جمع آوری اطلاعات مقدماتی از شرایط مسیر ، قبل از حفر تونل های اصلی (رفت و برگشت ) استفاده می شود . در این مقاله سعی شده با اعمال پارامتر های موثر بر پایداری تونل و همچنینمد لسازی این سازه ی زیرزمینی با نرم افزار ۵٫۰ FLAC2D تحلیلی از وضعیت پایداری آن به عمل آید و در نهایت با ، پیشنهاد یک سیستم نگهداری که ترکیبی از بولت و شاتکریت می باشد ، به تحلیل سیستم پیشنهادی و شرایط پس از اعمال آن پرداخته میشود.