سال انتشار: ۱۳۸۶

محل انتشار: بیست و دومین کنفرانس بین المللی برق

تعداد صفحات: ۱۲

نویسنده(ها):

سجاد رنجبران – دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه صنعتی امیرکبیر
حامد سرکرده – دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه صنعتی امیرکبیر
حسام پیروزمند – دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه صنعتی امیرکبیر
محمدرضا امجدی – شرکت مهر آوان زیست

چکیده:

یکی از پارامترهای مهم در طراحی خطوط لوله در نظر گرفتن تاثیر حالات گذرا و از مهم ترین این حالات ضربه قوچ است . سیستم خنک کن سیکل ترکیبی نکا از نوع One-Throughبا لوله های کامپوزیتی می باشد، که برای خنک کردنکندانسور نیروگاه از آب دریا استفاده می کند . پدیده ضربه قوچ در این سیستم به دلیل دبی بالا مهم و مورد توجه است . عدم در نظر گرفتن تمهیدات لازم در طراحی جهت کاهش اثرات این پدیده، موجب بروز شکستگی اتصالات این سیستم در تیرماه ۸۶ و خارج شدن نیروگاه برای مدتی از مدار گردید . پس لازم است در طراحی سیستم خنک کن این نیروگاه تجدید نظر شود تا از بروز مجدد این چنین حوادثی جلوگیری شود . در مقاله حاصر تحلیل عددی سیستم موجود انجام شد و پس از بدست آمدن میزان موج فشاری و مطالعه پروفیل هیدرولیکی سیستم و چک کردن آن با استاندارد AWWA M45 استفاده از شیر هوایی و یا مخزن هوا توصیه گردیدهاست . و پس از تحلیل دوباره سیستم نشان داده شد که می توان با این دو راهکار پیشنهادی از اثرات مخرب ضربه قوچ جلوگیری به عمل آورد