سال انتشار: ۱۳۸۵

محل انتشار: کنگره ملی علوم انسانی

تعداد صفحات: ۳۲

نویسنده(ها):

حسین خنیفر – استادیار دانشگاه تهران

چکیده:

امروزه آموزش عالی در جهان با گذر از فراز و نشیب های فراوان نظام ها، برنامه ها،فرایندها و تجارب مختلفی را آزم ود با پایان یافتن قرن بیستم وآغاز هزاره سوم وطرح مسائلی مانند دنیای مجازی ، فن آوری ICT و IT و برنامه های شناور آموزشی و تکثیر رشته های فراوان ، رسالت ها و وظایف جدیدی ر ا طراحی یا باز تعریف نموده است؛لذا نقش و رسالت دانشگاه ها بسیار متنوع تر و پیچیده تر شده است.دراین مقاله ضمن بازکاوی این تحو لات و تغیی رات در صدد تبیین مولفههای مهم این رویکرد و برخی تجارب جهانی و بین المللی هستیم که در اواخر قرن بیستم و اوایل قرن بیست و یکم مطرح اند همچنین به نقش آموزش عالی و نظام های آکادمیکی در تأثیرات آن بر آینده جوامع و خصوصاً جامعه های شرقی و نگرش به نگرش آنها به این مقوله نیز پرداخته ایم.در ضمن بایسته های لازم جهت ایجاد تحول وسیع در ابعاد مدیریت نظام آموزشی را بررسی نموده و راهکارهایی نیز ارائه میگردد