سال انتشار: ۱۳۸۳

محل انتشار: دوازدهیمن کنفرانس مهندسی برق ایران

تعداد صفحات: ۶

نویسنده(ها):

مهدی صادقیان لمراسکی – دانشکده مهندسی برق ،دانشگاه صنعتی امیرکبیر
جواد پشتان – دانشکده مهندسی برق ، دانشگاه علم و صنعت ایران
رضا قاسمی – دانشکده مهندسی برق ، دانشگاه صنعتی امیرکبیر-شرکت مهندسی کاسپین نیرو
گئورک قره پتیان – دانشکده مهندسی برق ، دانشگاه صنعتی امیرکبیر

چکیده:

در این مقاله یک روش جدید جهت تخمین بلادرنگ مقاومت ، سرعت و شارهای موتور القایی ارائه می شود . جهت انجام این کار اندازه های جریانها و ولتاژهای استاتور توسط فیلتر کالمن توسعه یافته (EKF) پردازش میشوند و با استفاده از الگوریتم فیلتر کالمن کمیتهای فوق تخمین زده می شوند . که از نتایج آن میتوان جهت تشخیص بروز خطا در موتور و تنظیم اتوماتیک کنترل کننده ها برای یک رنج وسیع از موتورها و بارها استفاده کرد . بعنوان نمونه با توجه به اینکه هنگام بروز خطای شکستگی میله ، مقاومت روتور افزایش می یابد ، میتوان با مقایسه مقدار تخمین زده شده با مقدار آزمایشگاهی بروز خطای شکستگی میله را بصورت بلادرنگ تشخیص داد و از گسترش آن جلوگیری کرد . از مزایای دیگر این روش عدم استفاده از سنسور سرعت میباشد که سبب صرفه جویی زیادی در هزینه ها میگردد . نتایج شبیه سازیهای انجام شده بر روی موتور القایی قفس سنجابی ۴kwو مقایسه آنها با نتایج آزمایشگاهی نشان میدهد که روش ارائه شده ابزار قدرتمندی جهت تخمین پارامترهای ماشین القایی میباشد .